Offentliggjort den: 26. september 2019

Kend dit dåvildt før du skyder

Opgørelser fra de regionale hjortevildtsgrupper viser, at dåvildtet nu er udbredt til alle egne af Danmark. Forud for jagtsæsonen, som blæses i gang den 1. oktober, er det vigtigt, at jægeren kan både alders- og kønsbestemme dåvildtet.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

For at kunne træffe et kvalificeret valg om, hvilket dyr der bør skydes eller ej, skal man kunne køns- og aldersbestemme dåvildtet. Danmarks Jægerforbund har lavet en film, som nøje gennemgår de fysiske træk, du som jæger skal være OBS på.

Det er selvfølgelig vigtigt at understrege, at det ikke er nok blot at se videoen, hvis du skal kunne træffe en rigtig beslutning på jagten.

Se filmen under artiklen her - og tag dernæst ud i én af landets mange dyrehaver og brug tid på at alders- og kønsbestemme dåvildtet. Lær at kende forskel på dem – kalv, smaldå eller gammeldå, og ung hjort, spidshjort, mellemaldrende og gammel hjort. Kun i kraft af aldersbestemmelse af dåvildtet kan vi bidrage til en bæredygtig forvaltning af vores dåvildtbestand.

Tommelfingerregler under dåvildtjagten

• Det er altid bedst jægerhåndværk at skyde den mindste kalv
  • Det er aldrig godt jægerhåndværk at skyde dåer væk fra kalve
  • Dåer, som ikke fører kalv, bør altid afskydes efter devisen ”svag før stærk” og ”ung før gammel”