FM i kombineret jægerskydning: Bedst på tværs

Lidt skrap til det hele, en slags allround jæger. Dét er skudsmålet for mange jægere, der har både haglgevær og riffel, og derfor er netop dette FM utroligt fornøjeligt og lærerigt at være med til .

Tekst: Max Steinar. Fotos: Max Steinar

Langt, langt de fleste jægere har haglgevær. Langt hovedparten af disse har også riffel. Er du en af disse? Så gik du glip af alle tiders mulighed for at ”lege” og dygtiggøre dig, da Danmarks Jægerforbund afviklede sit forbundsmesterskab i hvad der benævnes for kombineret jægerskydning den første weekend i juni.

Ja, reelt var selve mesterskabet ”kun” søndag, men har man lyst – og det har langt de fleste – kan man træne hele lørdag. Der er fire discipliner, to med hver våbentype:

• Ti skud til DJ’s bukkeskive, afstand 100 metrer. Fem liggende, tre siddende og to stående. Alle uden hjælpemidler
  • Ti skud til løbende elg, 20 km/t, afstand 100 meter
  • Nordisk trap, 25 duer
  • Sporting, 25 duer

Du kan højst score 100 point i hver disciplin. Det totale maksimum er altså 400 point.

Tune grej og motorik

Som altid blev stævnet afviklet på Herning Jagt Center, HJC, i Ørre. Et kæmpe anlæg med rig mulighed for at gabe over mange hundrede skytter. Det var slet ikke nødvendigt til dette stævne, idet der kun var 41 fremmødte ud af de tilmeldte.

Lørdag kan man som nævnt træne. Hele to gange i hver disciplin, så man kunne få fintunet sit våben og også sin egen motorik. Lørdag aften kan man købe sig til forplejning hos HJC, og det udnytter så at sige alle de skytter, der kommer længere vejs fra; der er en del sjællændere med. Folk kan også overnatte på stedet.

Ung, gammel, mand, kvinde

I modsætning til FM i jagtskydning, som afvikles samme sted sidste weekend i juli, så er der ikke mange klasser at holde styr på. Der er fire klasser: junior herrer, senior herrer og veteran herrer, samt kvinder.

Langt den største klasse er senior herrer, med 23 deltagere, og det er som regel også i denne klasse, at man finder stævnets bedste. Men ingen regel uden undtagelser: Anton Jonassen præsterede for et par år siden - dengang junior – ikke kun at vinde sin klasse, men han blev også stævnets bedste (og sidste år var det en veteran – Aage Teglgaard – der lavede samme præstation).

Derfor blev der også skelet lidt til, hvordan han præsterede, og Anton – under uddannelse til skytte - kunne absolut godt være sin indsats bekendt, da han erobrede sølv.

Billedslideren herover viser vinderne i de forskellige kategorier.

Damer:
Guld til Marianne Rasmussen, 279 point
Sølv til Marianne Dam, 249 point.
Bronze til Grethe Jakobsen, 247 point.

Junior:
Guld til Sebastian Madsen, 293 point.
Sølv til Andreas Kofoed, 245 point.

Veteran (+60 år)

Guld til Per Henriksen, 326 point.
Sølv til Aage Teglgaard, 308 point.
Bronze til Max Steinar, 302 point.

Senior:
Guld til Flemming Lund, 354 point.
Sølv til Anton Jonassen, 349 point.
Bronze til Jørn Jensen, 347 point.

Se komplet resultatliste - klik her!

Tordenskjolds soldater

Over tre fjerdedele af deltagerne er gengangere, og FM bliver afgjort mellem en lille håndfuld af de bedste.

Men det sker dog, at der dukker nye ansigter op, og i år var en af disse Kent Simonsen fra Grønbæk ved Silkeborg. En erfaren jæger og ditto skytte, som slet ikke er ubekendt med HJC, bl.a. fordi han fungerede som hjælper i 2018. Her fik han smag for at deltage i år, og i sin debut gjorde han det flot, idet han sluttede omtrent midt i feltet, som nummer 12.
Men som han konstaterede, så var hans værste konkurrent ikke at finde mellem de andre deltagere – det var og er ham selv.

- Det, der er fedt ved at komme her, er at man finder ud af, hvor ringe man er i forhold til, hvad man selv tror, erkender den 50-årige jæger.

- Man kommer til at kende sin begrænsning, og det er jo vigtigt i forhold til, hvad vi gør derude som jægere. Jeg har skudt rigtigt meget kronvildt, både herhjemme og i Skotland, også i bevægelse. Men i sidste sæson skød jeg blankt forbi til en hind, der kom travende på en trykjagt i Midtjylland. Jeg har været helt fint skydende – men dengang var jeg 30 år yngre og 30 kg lettere. Og min oplevelse er, at man altså ”ruster” mere med sin riffelskydning end med haglskydning. Man skal altså træne, især til løbende mål – ellers kan det ses på resultatet.

Kent Simonsen er vild med, at det i hagl drejer sig om nordisk trap og sporting: - havde det været almindelig jagtskydning, var jeg ikke kommet. Det er simpelthen for kedeligt!

Det svære er let – det lette er svært!

Det var sjovt at overhøre, hvordan deltagerne ser frem til udfordringerne, alt afhængig af hvad deres stærke og svage side er. De inkarnerede riffelskytter havde bange anelser forud for sporting og nordisk trap, og vice versa for de hårde haglskytter inden bukkeskiven og løbende elg.

Hermed er vi helt inde ved kernen af, hvad denne konkurrence går ud på. Set i mit optik handler FM i kombineret jægerskydning – helt lige som alle vore andre FM i Danmarks Jægerforbund – om at dygtiggøre sig som JÆGER. Og hvis du har et haglgevær, du ikke føler dig 100 procent fortrolig med, så bør du blive det – hvis du ønsker at jage med det. Og nøjagtigt det samme, hvad riflen angår. Især i relation til løbende mål, som Kent Simonsen har været inde på. Hvis du har tænkt dig at sige ja tak til en kronvildtjagt her i efteråret, og du har en ambition om at skyde til krondyr i bevægelse – så skal der træning til.

Denne weekend er i den sammenhæng guld værd, hvad komprimeret træning angår.
Du får chancen igen til næste år. Saml et hold på fem gutter eller ”gutinder”, og sæt allerede nu kryds i weekenden den 6.-7. juni 2020.

Måske du også får lejlighed til at møde formand Claus Lind Christensen. Han var ”gæste skytte” i år, og blev så grebet af det spænende og selvudfordrende stævne, at han vil prøve at få plads i sin travle kalender til deltage fuldt ud næste år. Han vil forsøge at samle et hold fra Jagtens Hus.

Det burde være muligt på lige netop dén arbejdsplads.