Offentliggjort den: 25. april 2019

350 jagthornblæsere skal dyste i Forbundsmesterskabet

Nordjyllands Landbrugsskole i Lundbæk danner den perfekte ramme, når Danmarks Jægerforbund afholder Forbundsmesterskab i Jagthornblæsning lørdag den 25. maj. Her vil omkring 350 af landets bedste jagthornblæsere dyste solo og i grupper.

- Det bliver et arrangement fyldt med musik, stemning og hygge i den dejlige natur omkring skolen, lover jagthornskoordinator i Kreds 1 Lars Stoklund Pedersen, der sammen med Nibe Jagtforening står for den praktiske side af dagen.

Der er i Danmark en gammel tradition for brug af jagthorn. Danmarks Jægerforbund forsøger at bevare denne tradition gennem afholdelse af lokale duelighedsprøver og et landsdækkende forbundsmesterskab. Konkurrencer starter fra morgenstunden og slutter omkring klokken 16 med uddeling af guld, sølv og bronze til de bedste blæsere.

Bedømmelsen bliver foretaget af dommere, der er professionelle musikere. Der gives point for bl.a. musikalitet, klang, intonation samt for helhedsindtryk og optræden. Nordjyske Kreds 1 stiller selv med tre grupper og flere solister i både Fürst pless og Parforce.

- Der bliver naturligvis lejlighed til at høre en masse fantastisk musik hele dagen. Men der er også mulighed for at komme på rundvisning, hestevognstur og gå på egen hånd rundt i naturen. Naturen er jo helt fantastisk omkring Lundbæk, og denne dag er der gratis rundvisning for alle. Man kan gå en tur mellem de flotte bygninger og høre fuglefløjt akkompagneret af tonerne fra jagthornet. Det bliver altså en dag for hele familien, siger Lars Stoklund Pedersen.

Der er blevet brugt mange vinteraftener på at øve de traditionsrige jagtsignaler og nye kompositioner. Til dette mesterskab er der blevet komponeret et særligt jagthornmusikstykke ”Nibe 2019”, der således uropføres af mesterrækkegrupperne, herunder Aabyblæserne fra lokalområdet.

- Jeg glæder mig meget til at høre, om kvaliteten er blevet endnu højere end den var sidste år. Niveauet ved mærkeblæsningen var i hvert tilfælde mærkbart højere end de tidligere år, bemærker Lars Stoklund Pedersen.