Seniorskytternes fælles fredage

Vamdrup Skydebane danner rammen om et nyt fællesskab for områdets seniorskytter. De mødes hver fredag formiddag, hvor de har banen for sig selv. Det er der mange fordele ved.

Tekst: Hans Kristensen
Foto: Hans Kristensen

– Det sociale er i højsædet. Vi hjælper og støtter hinanden. Der er ikke det pres på, som der nu og da kan være på almindelige skydedage, hvor der kan være kø og utålmodige konkurrenceskytter. Derfor kommer der mange, der ellers kun sjældent kommer på skydebanen, men som føler sig trygge her.

Sådan fortæller 70-årige Hans Jørgen Levesen, der er et af i alt fem bestyrelsesmedlemmer i den nystartede forening Seniorskytter Syd, der har hjemsted på Vamdrup Jagtforenings Flugtskydningsbane.

Han bakkes op af 66-årige Frede Christensen, der er fast medhjælper på den populære og flot udbyggede skydebane, der ud over to jagtbaner også har sportingbaner og baner til nordisk trap og den nye disciplin trap one.

– Tirsdag, torsdag og lørdag, der er faste skydedage på banen, kan der være knald på. Fredag er der meget mere roligt. Den dag er der ingen, der jager med nogen, forklarer han.

Skudt godt i gang

Foreningen Seniorskytter Syd blev stiftet på et møde den 12. januar, og allerede fredagen efter var seniorskytterne på banen for første gang. Siden har der typisk været mellem ti og tyve skytter på banen fredag formiddag – med en stigende tendens i takt med at initiativet er blevet mere kendt og temperaturerne er blevet mere forårsagtige.

Seniorskytterne har fået en favorabel prisaftale med Vamdrup Jagtforenings Flugtskydningsbane, der gør træningen attraktiv, også selv om budgettet hos mange af deltagerne måske er lidt strammere, end det er for de jægere, der stadig er på arbejdsmarkedet.

– Skydningen er for pensionister, men der er ingen alderskriterier. Invalidepensionister er også velkomne, forklarer Peter Jepsen, der også ser skydningen som en aktivitet, der kan være med til at få de ældre jægere og flugtskytter op og i gang.

Der er ikke noget kontingent, men medlemmerne registreres via det særlige skydekort, som seniorskytterne benytter på baneanlægget, og her ses det tydeligt, at der kommer skytter fra en temmelig stort del af det syd- og sønderjyske område.

En fredag i april

Det sociale islæt er tydeligt en fredelig fredag formiddag, hvor klubhuset ved banen summer af snak ind imellem skydningerne. Mange har en mening om mårhunde – og om fasaner, ulve, vildsvin og våben. Ved et af bordene spørges der om etablering af vildtremiser. Der lyttes, snakkes og udveksles meninger, erfaringer og holdninger.

– Når man er kommet her nogle gange, lærer man efterhånden de andre skytter at kende, og så går snakken på kryds og tværs, beretter Hans Jørgen Levesen.

Men naturligvis skal der også skydes. Jævnt hen over formiddagen skiller små grupper på to, tre eller fire af de fremmødte sig ud og tager en runde på banen. Har de brug for hjælp er den lige ved hånden. Adskillige af foreningens medlemmer er uddannede flugtskydningsinstruktører, og de hjælper gerne, hvis stilen kræver lidt afpudsning.

En brandgod idé

– Nogle gange kan det virkelig gøre en forskel. For eksempel kommer der jægere, der i årevis har skudt med et gevær, der slet ikke passer til dem. Så har vi geværer, som de kan låne, og pludselig oplever de en helt anden træfprocent, forklarer Viktor Stærmose, der er en af banens instruktører, i en kort pause i klubhuset.

Imens har to andre skytter slået sig ned ved et bord med en stille øl efter dagens skydning. Carl Gustav Putz på 67 og Paul Kappel Petersen på 71 har været venner siden 1973 og går på jagt sammen. Men flugtskydning i større udstrækning er det ikke for alvor blevet til før nu, hvor de er begyndt at komme hos seniorskytterne.

– Her er der altid plads på banen, og der er ingen, der absolut skal kommentere, når der bliver skudt, lyder det med et smil fra Carl Gustav Putz, inden han kort efter bryder op så han kan være hjemme ved middagstid.

Et sidste ord med på vejen får initiativet i Vamdrup af den 78-årige tidligere vildtkonsulent Bent Junker-Hansen, der også har taget sig en runde på banen og en kop kaffe i klubhuset:

– De her skydninger for seniorer er en brandgod idé!