Indvielse af nationalpark Kongernes Nordsjælland: ”Der er et yndigt land!”

De rødhvide papirflag flimrede i sommervarmen, og mobiltelefonerne blev holdt i strakt arm for at få et billede af dronningen, da Danmarks femte nationalpark blev indviet tirsdag eftermiddag.

Tekst: Johannes Bojesen
Foto: Johannes Bojesen

Gennem de seneste 1.000 år har vekslende regenter boet, ferieret og jagtet på ”Sjølunds Fagre Sletter” omkring Hillerød, Helsingør og Gribskov, så naturligvis skulle landets regent spille en rolle i indvielsen af den nye Nationalpark Kongernes Nordsjælland.

Hendes majestæt Dronning Margrethe startede arrangementet med at stævne ud over Esrum Sø i selskab med miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen og borgmestrene fra de involverede kommuner. Herefter gik det i karret langs den skovklædte søbred til Esrum Kloster, hvor en større menneskemængde ventede på at se den officielle indvielse af Danmarks femte nationalpark.

Her var der taler fra miljø- og fødevareministeren, Gribskovs borgmester Anders Gerner Frost og nationalparkens bestyrelsesformand Carl Frederik Bruun, der bl.a. kom ind på Gribskovs betydning som kongelig jagtskov. Ballerups Jagthornsgruppe spillede bl.a. ”Jagtvelkomst” og ”Hubertusmarschen”, der udgjorde en stemningsfuld lydkulisse, og faldt fint ind i de historiske rammer ved den velbevarede klosterbygning og de opstillede boder i middelalderstil.

Dronningen har tilbragt en stor del af sit liv i området og nævnte i sin tale, at det var noget særligt for hende at se det hele folde sig ud. Hun håbede, at nationalparken ville få meget medvind:

– På en dag som i dag – og hvor har vi dog været heldige med vejret! – kan man rigtig se, hvad vi mener med, at der er et yndigt land!

Kort efter åbnedes et bur, og 12 hvide ”fredsduer” flaksede op i den høje blå himmel som symbol på en ny start og måske også på en endelig fredsslutning efter den lange kamp, det har været, at få lodsejerne til at enes om projektet.

Efter talerne var der folkefest på den gamle Esrum Møllegård, hvor diverse lokale leverandører uddelte smagsprøver ”fra naturens spisekammer” herunder egnens øl, vin, is, pølser osv. Også Danmarks Jægerforbund var repræsenteret og underholdt børn og voksne med flåning og forlægning af en nyskudt råbuk og uddelte smagsprøver på grillet råvildtkød, mens den spændende og lærerige natursti var populær blandt de mindste.

Kongernes Nordsjælland strækker sig fra det ældgamle fiskerleje ved Lynæs syd for Hundested, over Tisvilde hegn, Melby Overdrev, Arresø, Gribskov og Esrum Sø til Kronborg slot ved Øresund. Den nye nationalpark er kun overgået af Nationalpark Vadehavet i størrelse og byder på de biologisk set rigeste skove i Danmark, Sjællands største lynghedeområde, landets største sø, den mest vandrige sø og Danmarks største bestand af vildtlevende dåvildt.

Men de 26.250 hektar er fordelt over adskillige separate områder og rummer også by- og sommerhusbebyggelse. Det har affødt kritik fra bl.a. Danmarks Naturfredningsforening. Selv om Nationalpark Kongernes Nordsjællands officielle formål er at ”bevare og styrke områdets natur, mangfoldighed, kontinuitet og dynamik”, mener naturfredningsforeningens nye præsident Maria Reumert Gjerding ikke, at det kommer til at få den store betydning, siger hun til Kristeligt Dagblad:

– Parken kommer ikke til at gøre nogen forskel for naturen, fordi der ikke er tale om sammenhængende natur, og der dyrkes intensivt landbrug lige i nærheden.

Der arbejdes dog på, at nationalparken, der har udgangspunkt i de store statslige arealer i Gribskov og Tisvilde Hegn, med tiden kan blive mere sammenhængende.