IGEN, IGEN, IGEN – Deltag i Vingeundersøgelsen 2018/19

Selv om vi gentager os selv år efter år, så kommer vi igen med opfordringen til at indsende vinger fra skudte ænder, gæs, måger og vadefugle. Som altid håber vi på, at mange vil bidrage i løbet af jagtsæsonen 2018/19, så vi her i Danmark kan fortsætte med at have verdens bedste vildtudbyttestatistik.

Tekst: Thomas Kjær Christensen, Aarhus Universitet

Vi ved der er lidt arbejde med at skære vinger af, udfylde vingekuverter, og ikke mindst at få vingerne sendt til os her på Kalø (Århus Universitet) via diverse ’posthuse’, men håber at mange vil bruge den nødvendige tid. Som nævnt har vi i Danmark verdens bedste data på jagtudbyttet, og dette data går tilbage til 1941. At vi er verdens bedste skyldes ikke mindst at vi har vingeundersøgelsen, som siden 1982 har gjort det muligt, at se udbyttets køns- og alderssammensætning og udbyttets tidsmæssige fordeling gennem sæsonen. Uden vingeundersøgelsen vil det derfor ikke have været muligt, at tilpasse jagttiderne uden at det vil gå kraftigt ud over jagtmulighederne.

Vingeundersøgelsens data er grundlaget for den mere detaljerede forvaltning af jagt, som tager højde for afskydning af f.eks. hunner eller ungfugle i en bestemt periode i jagtsæsonen. Uden vingeundersøgelsens data vil forvaltningen skulle basere sig på de samlede årlige total-tal indberettet til vildtudbyttet, hvilket ikke giver mange muligheder, og let ville kunne ende med mere generelle jagtfredninger, hvis der er behov for både at udvide eller indskrænke jagten. – Det er for jagtens skyld derfor vigtigt, at vingeundersøgelsen ikke løber ud i sandet. Så har du mulighed for at sende vinger til vingeundersøgelsen én, to eller tre gange i løbet af sæsonen, er det et vigtigt bidrag i det samlede billede.

Jagtsæsonen gik i år allerede i gang i august med den nye mulighed for jagt på grågås. Vi har modtaget enkelte vinger, men ser frem til at den ’rigtige sæson’ starter her i september. Vingekuverter til indsendelse af vinger (porto betalt) kan fås ved at indsende navn og adresse på vinger@bios.au.dk eller via telefon 87150000. Alle informationer om vingeundersøgelsen kan findes på hjemmesiden fauna.au.dk. Som altid trækker vi hver måned lod om en kniv for hver 1.000 vinger modtaget, og ved sæsonens afslutning er alle med i lodtrækningen om en duejagt i England med Buhls Jagtrejser og et gavekort på kr. 1.000,- fra Danmarks Jægerforbund. Jo flere vinger man indsender gennem sæsonen, jo større er vinderchancen.

Knæk og bræk for sæsonen 2018/19.