Offentliggjort den: 04. januar 2018

GPS halsbånd til de danske ulve

Naturhistorisk Museum, Aarhus, og Institut for Bioscience, Aarhus Universitet, har fået både tilladelse og bevilling til at indfange og udstyre nogle af ulvene fra Vestjylland med GPS halsbånd.

Tekst: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund

I foråret 2017 blev det første kuld ulvehvalpe – otte stykker - i Danmark i over 200 år født i Vestjylland, og meningen med projektet er at høste værdifuld viden om, hvordan dyrene bevæger sig, fortæller seniorforsker Peter Sunde, Aarhus Universitet.

- Vi skal have opstillet fælder, og succeskriteriet er, at det lykkes at indfange to af de store hvalpe i løbet af de første 12 måneder, som bliver bedøvet, og dernæst udstyret med GPS halsbånd, oplyser Peter Sunde.

- I alt indkøber vi seks halsbånd, og hvis vi kommer i bekneb, før de alle er skaffet hjem, har vore norske kollegaer lovet os, at vi kan låne af dem.

Projektet koster to millioner kroner. De 1,4 millioner kroner kommer fra Aage V. Jensens Naturfond, mens de sidste 600.000 kroner kommer fra Naturhistorisk Museum og Aarhus Universitet. Disse to institutioner står for overvågningen af ulv i Danmark.

LÆS MERE: Ulv - artsleksikon

Forskerne forudser, at det ikke bliver nogen nem opgave at overliste ulvene:

- Jeg tror ikke, at vi bare lige sætter fælder op, og så er der gevinst dagen efter. Der er tale om meget forsigtige dyr, men vi trækker på al den erfaring, vi har fra fangst af andre dyrearter, når vi bygger fælderne, og så må vi se, hvordan det spænder af, siger Peter Sunde, som sammen med forsknings- og samlingschef Kent Olsen, Naturhistorisk Museum, er tovholder på projektet, som foregår i tæt samarbejde med ulveforskere i udlandet og de danske myndigheder.