Gå på nettet og kom på jagt

Når jagttegnet er i hus, skal praksis afprøves på jagt. Men hvordan kommer man egentligt på jagt, og hvordan giver man sin jagtviden vokseværk? Også her har vi løsningen til dig, hvis du bare har en internetforbindelse.

Offentliggjort den: 12. april 2018
Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

Måske er det lidt en kliché, vi skriver videre på her, men du får den alligevel: Når jagtens mange prøver er bestået, skal jægerhåndværket først til at læres. Det kræver, at man kan komme på jagt, på skydebanen, til hundetræning, jagthornsblæsning, jagtsti, eller hvad ens jægergrønne hjerte ellers måtte begære. Det kan være svært at overskue, hvad der sker og hvornår, men det er der heldigvis råd for, og som nyjæger kræver det bare, at du er koblet op på det store verdensomspændende computernetværk, Internettet. Her er der nemlig regulære guldgruber for nyjægeren, der kigger de rette steder.

Jagt og fællesskab

Er du til fællesskab omkring jagten, til at suge viden ud af erfarne jægere, til foreningsliv og et hav af aktiviteter centreret omkring jagten, så er en lokal jagtforening ikke til at komme uden om.

De kommer i alle størrelser og former, og hvor nogle nærmest har karakter af konsortier, er andre moderne foreninger, hvor medlemmerne mødes ofte og til mange forskellige aktiviteter. Nogle foreninger tilbyder lån af skydepramme, nogle ugentlige foreningsaftener med foredrag om lokkeandefremstilling eller rævejagt, og nogle har noget rigtig godt jagt, som alle medlemmer kan komme med på.

På samme måde er der også forskel på, hvad foreningerne tilbyder af aktiviteter for nyjægere. Det kan derfor betale sig at lave lidt benarbejde, inden du melder dig ind. Det kan være, at jagtforeningen i nabosognet tilbyder lige præcis det, du er efter, selvom en anden forening er tættere på.

www.jaegerne.dk/jagt/nyjaeger kan du finde to vigtige sider til det arbejde: Kalenderen med nyjægerarrangmenter og siden med nyjægerkoordinatorer. I kalenderen kan du se, hvad der findes af aktiviteter og jagter målrettet de nye jægere, mens du kan kontakte din lokale nyjægerkoordinator, som står klar med gode råd og masser af viden om aktiviteter og gode jagtforeninger for nyjægere i dit område.

Er en bestemt aktivitet - som jagthundetræning, jagthorn, strandjagt eller noget helt fjerde - vigtigere for dig end nyjægerarbejdet, kan du på www.jaegerne.dk/kontakt finde kontaktoplysningerne på de relevante udvalgsmedlemmer, som kan pege dig i retning af en god foreningen inden for dit favoritområde. Samme sted finder du fanen "jagtforeninger", hvor kontaktoplysningerne på foreningerne står. Har den jagtforening, du har set dig lun på, en hjemmeside, finder du den også her.

Faktisk er ovenstående nyjægersider samlingspunkt for en masse information til nyjægere. Her finder du fx også vores videoer med en masse lavpraktiske tips til at forbedre dit jægerhåndværk.

Den ensomme ulv

Er du mere til den stille morgen alene med riflen og f.eks. den mere uforpligtende vidensopsamling i artikler og på kurser, er der stadig masser af grund til at stikke snuden forbi jaegerforbundet.dk. Her kan du, udover at læse Jæger, jagtnyheder, information og meget andet, også besøge siden Det sker i DJ. Her finder du nemlig kalenderen Aktuelle kurser, der samler alle de uddannelser, som Jægerforbundets administration udbyder til alle medlemmer på tværs af jagtforeningerne. Der er en del instruktøruddannelser, men du finder også lavpraktiske jægerhåndværkskurser, hvor du fx lærer at strejfe en ræv, eller at udføre en perfekt pyrsch efter råvildt.

Er der ikke noget, der falder i din smag lige nu, kan du kigge forbi igen senere. De fleste kurser er nemlig sæsonafhængige. Du kan også altid forelske dig i et kursus på siden "Kurser - Jægere".