Offentliggjort den: 27. oktober 2017

Hvordan vælger jeg den rigtige hund?

Få jagthundekonsulentens bedste råd til, hvordan du vælger den rigtige hund og hvilke overvejelser du skal gøre dig inden du køber en hvalp. Inden køb af hvalp skal du nemlig gøre dig klart, hvad det indebærer, så de næste cirka 10 års samliv bliver præget af fornøjelse og glæde ved at have hund.

Tekst: Henrik V. Hove-Nielsen, jagthundekonsulent DJ
Foto: Henrik V. Hove-Nielsen og Flemming Højer

Som ny jæger står man over for mange valg, når først jagtverdenen åbner sig op. Et af disse mange valg kan være, hvorvidt man skal have en jagthund eller ej. Mange har måske allerede en hund, som de gerne vil bruge på jagt, men endnu flere overvejer at købe en jagthund i forbindelse med første tid som jæger.

Jægerne og hunde

En brugerundersøgelse blandt medlemmer af Danmarks Jægerforbund i 2016 viser, at 39% af medlemmerne har en hund, 7% har to hunde og 1% har flere end to hunde.

I Danmark findes der ca. 575.000 hunde. Er brugerundersøgelsen et udtryk for det samlede antal jægere i Danmark, vil det betyde, at ikke mindre end 75.000 af det samlede antal hunde i Danmark ejes af jægere. Den seneste undersøgelse af aflivning pga. adfærdsproblemer viser, at 11% af de ca. 70.000 hunde, der hvert år aflives i Danmark, bliver aflivet på grund af adfærdsproblemer.

Skal jeg overhovedet have jagthund?

Med udgangspunkt i ovennævnte skal første seriøse overvejelse være, hvorvidt du overhovedet skal have en jagthund.

Hvis ja, hvornår er det rigtige tidspunkt så? Udgangspunktet for langt størstedelen af alle jagthundeejere er, at jagthunden bliver 90 % familiehund og kun 10 % jagthund, og netop derfor er det vigtigt, at rammerne i hjemmet er til stede for at få en hund.

Lav klare aftaler om, hvordan du vil have hund i hjemmet. Hvor må den være? Hvad må den? Hvem skal lufte hunden? Hvor tit? Hvornår skal den spise osv?

Fundamentet for et godt forhold mellem hund og fører/familien er bygget op omkring kærlighed, krav og konsekvens. Vis at du holder af hunden ved at træne med den. Stil krav og skab faste rammer omkring, hvad hunden må, og hvad den ikke må. Sidstnævnte er en væsentlig årsag til, at så relativt mange hunde bliver aflivet på grund af adfærdsproblemer.

Et andet afgørende spørgsmål i forhold til familien er den tid, der skal bruges på hunden. Her tænker jeg ikke blot på den tid, som det kræver at have en familiehund. Men hvis du skal have en rigtig god jagthund, kræver det, at du dagligt træner med den. Brug gerne tre-fem minutter tre-fem gange dagligt på egentlig uddannelse ud over de almindelige rutiner som gåtur, fodring osv. Derudover bør du som førstegangshundeejer gå til træning i den lokale jagtforening mindst en gang om ugen, hvor du vil få mange gode redskaber til, hvordan du træner din hund derhjemme.

Hvilken hund skal jeg vælge?

Har du truffet afgørelse om, at du har plads og tid til en hund i familien, kommer det næste store valg: Hvilken race skal det være?

Som det første og vigtigste skal du overveje, hvilken jagtform du primært regner med at udøve. Ud fra dette vælger du, om du skal have en stående, en stødende, en apporterende, en drivende eller en gravsøgende hund.

Dernæst skal du indenfor den enkelte gruppering finde ud af hvilken race, som passer bedst - ikke kun til dig som jæger, men som også passer bedst til familien. Hvilke racespecifikke egenskaber har hunden, og passer de sammen med den tid og det overskud, du har til at uddanne hunden? Og passer den valgte hunds temperament med at opholde sig alene i dagtimerne i en lejlighed eller i et hus, hvis det bliver dens vilkår?

Du kan finde megen god litteratur på nettet om hundenes racespecifikke egenskaber. Men du kan også vælge en anden løsning, nemlig at søge råd hos den nærmeste jagtforening. Her er der instruktører og måske opdrættere, som har erfaring og viden, du kan drage nytte af. Jeg vil kraftigt opfordre dig til at søge råd og vejledning hos disse, for dermed bliver du bedst muligt klædt på til at træffe det rette valg af race i forhold til netop dig og din families behov og vilkår.

Når hvalpen skal vælges

Når du så har besluttet, hvilken hunderace du vil have, skal der straks træffes nye valg. Skal det være en stambogsført hund eller ikke, skal man købe ved et kennelopdræt eller ved et stueopdræt (opdræt hvor man kun har én tæve og et kuld hvalpe).

Dette valg skal du selv træffe, for det ene er ikke nødvendigvis bedre end det andet. Men du skal som udgangspunkt have en god mavefornemmelse og en god kemi med opdrætteren, hvis du laver en aftale.

Næste valg står mellem hanhund og hunhund. Igen vil jeg opfordre dig til at søge råd og vejledning enten ved opdrætteren eller i den lokale jagtforening. Der er fordele og ulemper ved begge køn. Tæven kommer i løbetid, og der kan derfor være perioder, hvor hun ikke kan komme med på jagt. Hanhunden kan for mange blive en udfordring, når den ustandselig skal markere sig, løfte ben og stikker af, fordi der er en tæve i løbetid i nærheden.

Godt råd

Der er forskel fra opdrætter til opdrætter, når det gælder, hvorvidt du kan få lov til selv at vælge den hvalp, du gerne vil have. Men uanset om man skal vælge mellem 10 eller to hvalpe, eller det er opdrætteren, der peger på den hvalp, du må købe, så vil det afsluttende råd være, at du skal lytte til opdrætteren. Han eller hun har trods alt været sammen med hvalpene i næsten otte uger og er den, som kender hvalpene bedst.

Knæk og bræk!