Offentliggjort den: 26. januar 2018

Forsvaret: Husk respekten for havet

Efter flere tragiske hændelser med havjægere i denne måned, kommer forsvaret nu med en opfordring til alle strand- og havjægere: Husk sikkerheden, når du tager på havet.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

Når man tager på havet i bidende vinterkulde, kan man aldrig eliminere risikoen. Men man kan drastisk reducere den, og så kan man øge ens overlevelseschancer, hvis uheldet skulle være ude og en nødsituation opstå.

Efter to tragiske hændelser med havjægere alene i år, minder forsvaret nu havjægerne om, at når de tager ud efter ederfuglen, tager de ikke kun på jagt, de tager også på havet, og derfor bør jægeren tage sine forholdsregler efter det.

- Vi har forståelse for, at jægere ikke nødvendigvis kan tage en stor orange overlevelsesdragt på, og have alle rednings- og overlevelsesmidler på markedet med i båden, når de tager på jagt. Men der behøver ikke skulle helt så meget til for markant at øge ens overlevelseschancer, hvis en nødsituation opstår, siger Jesper Lyngholm, der er vagtholdsleder på Forsvarets Operationscenter, og som leder indsatsen når fx en havjæger ikke vender hjem til den aftalte tid.

Blandt andet ledte han eftersøgningen efter den 27-årige jæger, der forleden omkom i Isefjorden.

Sikkerhed kan gøres enkelt

- Rednings- eller svømmevesten er det absolut vigtigste, du skal have på, når du tager på havet. Men i jagtsæsonen er vandet bidende koldt, og du skal også overveje, hvordan du holder dig varm, hvis du falder i vandet. Det kan du gøre i en overlevelses- eller flydedragt. En kedeldragt med fór og waders på det åbne hav er to dårlige idéer. Derudover skal du også tænke på, hvordan du kan gøre dig synlig for redningsmandskabet, når du ligger i vandet. Det kan være en hætte i skrigende farver, der kan tages frem, reflekser, lys og en fløjte, forklarer han.

Opsummeret kommer du rigtig langt med det rigtige udstyr, gode aftaler og sund fornuft. Dine chancer for overlevelse i en nødsituation er direkte sammenhængende med, hvor lang tid du ender med at bruge i vandet.

- Du skal sørge for, at have gode aftaler hjemmefra. Sig, hvor du tager hen, og hvornår du er hjemme. Aftal at du sender en sms hver halve eller hele time. Ændrer du planerne, skal du give besked igen. Også selvom du bare tager over i den næste bugt, hvor trækket er bedre. Det vil sige, at du også skal tænke på et kommunikationsmiddel, der er vandtæt og kan betjenes med iskolde og våde fingre, siger Jesper Lyngholm og fortsætter:

- Og så skal du have din sunde fornuft med på vandet. Undgå at kravle mellem to både og tis i øsen i stedet for at rejse dig op i prammen. Overvej hele tiden situationen.

Udvalget har også fokus på sikkerhed

Sikkerhed har længe været et fast punkt på dagsordenen i Danmarks Jægerforbund strand- og havjagtudvalg:

- Sikkerhed går forud for selv den bedste jagtoplevelse. Strand- og havjægeren skal udover de almindelige nævnte sikkerhedsforskrifter også være ekstra opmærksom i vintermånederne. Vandet er koldt, og der kan opstå spejlglat is på båden og vejret er meget omskifteligt. På Jægerforbundets hjemmeside har udvalget lavet et udførligt skriv om sikkerhedsudstyr, der også egner sig til jagt, og flere lokale jagtforeninger har kurser i sikkerhed på havjagt. Det vil jeg på det kraftigste anbefale, siger John Friborg, formand for strand- og havjagtudvalget i Danmarks Jægerforbund.

Sikkerhedsråd fra forsvaret

Herunder kan du finde en komplet liste over gode råd til havjægeren fra Forsvarets Operationscenter. Og her på vores hjemmeside finder du strand- og havjagtudvalgets skriv om sikkerhed til søs.

• Ha’ styr på aftalerne

• Forhåndsaftalerne skal være konkrete: Hvor tager du hen? Hvornår kommer du hjem?
    • Ændrer du plan – så giv besked: Tager du over i den næste bugt, hvor trækket er bedre? Så ring eller skriv hjem og giv beskeden videre.
    • Aftal, at du giver livstegn fra dig hver halve eller hele time. Jo mere præcist tidspunkt for ”sidste livstegn”, jo bedre.
    • Jo mere specifikt din aftale er, jo større er chancen for at blive fundet i en nødsituation.
  • Ha’ styr på udstyret

• Svømmevest eller redningsvest er det absolut vigtigste udstyr. Men de virker kun, hvis du har dem på, så find en som du også kan skyde med.
    • Sørg for, at du er synlig: Skrappe farver hænger måske ikke så godt sammen med gåsejagt, men falder du i vandet, skal du findes af en båd eller helikopter og ofte i mørke. Tænk i reflekser, og hav eventuelt en orange neoprenhue i lommen, som du kan tage på i vandet. Du skal ikke regne med, at du kan tage tøj af, hvis du falder i vandet.
    • Waders på det åbne hav er en rigtig skidt idé. Det samme er en foret flyverdragt, der bliver meget tung, når den bliver våd. Tænk i stedet på en flydedragt.
    • Ha’ lys på dig som tændes i vandet – gerne automatisk.
    • Mærk din båd og alt dit udstyr med navn. Det kan hjælpe eftersøgerne utroligt meget og fjerne eventuelle tvivlsspørgsmål og dermed vinde dyrebare minutter.
    • Kommunikation: Sørg for at have et kommunikationsmiddel som er sikret mod vandet, og som du kan betjene med iskolde våde fingre. En mobiltelefon, der er gjort vandtæt, eller måske en lille håndholdt VHF indstillet på kanal 16. En tændt mobiltelefon i en vandtæt pose kan pejles fra mobilmaster, men det tager tid og giver ikke en præcis position.
    • Ha’ en fløjte bundet i redningsvesten. Lyd rejser langt over havet.
    • PLB er en nødsender, men kræver et cetifikat. Så tjek reglerne.
  • Gode råd

• Gå på jagt med en kammerat, så I kan holde lidt øje med hinanden.
    • Kan du komme ud af vandet, så gør det. Kom eventuelt op på jollen eller prammen, også selvom den er kæntret.
    • Bliv ved båden, hold fast i den. Det er selvfølgeligt afhængigt af situationen, men det koster meget energi at svømme, og der er ofte længere til land, end det ser ud til. Og måske snyder strømmen dig også.
    • Ha’ respekt for vandet: Folk er druknet i knæhøjt vand ved højlys dag. Og vandet er koldt i jagtsæsonen.
    • Test dit grej! Tag eventuelt alt dit vinterudstyr på på en dejlig sommerdag. Tag ud til vandet, hvor du jager, med nogle der kan hjælpe dig og hop så i vandet. Hvordan reagerer udstyret? Hvordan reagerer du?
    • Lad være at tisse ud over rælingen! Det er den oftest forekommende årsag til en nødsituation. Tis i øsen.
    • Lad være at hoppe fra båd til båd.
    • Kig op mod helikopteren, når den flyver over dig, og hold også hænderne op mod den, hvis du kan. På helikopteren er der termiske kameraer, så du skal afsætte så stort et varmeaftryk som muligt.