Offentliggjort den: 10. juli 2017

Dåvildtet breder sig, hvad nu?

Dåvildtets historie i Danmark er faktisk lang - længere end de flest måske forestiller sig. Og ad kringlede veje inddrager artens historie både de første jægere, vikingerne og moderne politikere. Den rejse tog Poul Hald-Mortensen og Mads Flinterup tilhørene med på, da de holdt oplæg om dåvildtet på Naturmødet 2017. Se hele oplægget her.

Tekst: Redaktionen

Ikke nok med at dåvildtet har en lang historie, den har også en unik plads i den danske natur. Arten adskiller sig både udseendemæssigt og adfærdsmæssigt fra fx kronvildtet.

Og selvom arten først blev presset ud af landet af istiden og senere blev hentet tilbage af vikingerne, ja, så trækker den spor langt ind i moderne vildt- og naturforvaltning. For i disse år breder dåvildtet sig i Danmark - så hvad så nu?

Biolog Poul Hald-Mortensen og sektionleder i Danmarks Jægerforbund, Mads Flinterup, tager her en spændende og med garanti lærerig samtale om den både elskede og hadede hjorteart.

Videoen er en optaget version af livesendingen af oplægget fra Danmarks Jægerforbunds telt på Naturmødet 2017. Du kan se flere af vores debatter på naturmødet her, hvor vi også har samlet billeder og artikler fra dagene i Hirtshals.

Læs mere om dåvildtet i Danmarks Jægerforbunds artsleksikon.