Offentliggjort den: 01. marts 2017

Bliv på stien

Miljø- og Fødevareministeriet har i en pressemeddelelse skrevet, at der aldrig har været udlagt så mange kilometer mountainbikespor i de danske skove som nu. Danmarks Jægerforbund har den holdning, at skoven har plads til alle - også til mountainbikere. De skal bare køre på de anlagte ruter.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard, Danmarks Jægerforbund

Det har aldrig været så populært at gå på jagt i Danmark som nu. Hvert år kommer der nye jægere til, som tiltrækkes af at komme ud og deltage i naturen på naturens præmisser. Det samme gør sig gældende for danskere, som kører på mountainbike.

Miljø- og Fødevareministeriet skriver i dag i en pressemeddelelse, at det første mountainbikespor i statens skove og andre naturområder blev etableret i 2000. I dag er der i alt 540 km mountainbikespor fordelt på 54 spor. Det svarer til lidt mere end en køretur fra Helsingør over Storebælt til Skagen.

Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen hilser i pressemeddelelsen udviklingen velkommen:

- Naturen skal ikke være et lukket museum. Den skal både benyttes og beskyttes. Vi skal slå dørene op til naturen, så flere kan få glæde af naturen. At flere og flere danskere hopper på MTB-cyklen og får pulsen op på et af de mange spor, der er lavet lige præcis til det, er glædeligt. Ved at etablere spor, der er målrettet mountainbikeryttere, mindsker vi også de mulige gener for naturen og skovens andre gæster, siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.

Læs hele pressemeddelelsen her

Formand for Danmarks Jægerforbund Claus Lind Christensen deler ministerens syn på naturen. Der er plads til alle, hvis bare vi viser hensyn til naturen og hinanden.

- Mountainbikeryttere skal overholde Naturbeskyttelsesloven og holde sig på de ruter, der er anlagt til netop mountainbikekørsel. Når statsskovene udlægger nye spor, skal det ske med respekt for vildtet og andre skovbrugere, siger jægerformanden.

Han er tilfreds med, at den etablerede del af mountainbike-verdenen er gode til at samarbejde med de forskellige brugergrupper og organisationer med interesse for naturen og skovene. Han vil dog ikke afvise, at det på et tidspunkt kan blive nødvendig med mere viden om, hvad de mange mountainbikeryttere i skovene har af indflydelse på dyrelivet.

- Vi har ret beset ikke ret meget viden om, hvad den megen trafik har af indflydelse på dyrelivet, så jeg vil ikke afvise, at vi på et tidspunkt skal have samlet mere viden sammen på det her område, siger Claus Lind Christensen.