Offentliggjort den: 15. februar 2016

Vingeundersøgelsen – januar 2016

I løbet af januar måned har Vingeundersøgelsen fået tilsendt i alt 2.740 vinger, og sæsonens total er nu på 11.351 vinger. Vingerne kommer fra fugle nedlagt på 223 forskellige lokaliteter landet over og fra 154 jægere, som hver indsendte mellem 1 og 619 vinger.

Vingerne fordelte sig på 1.253 vinger fra svømmeænder, 315 fra gæs, 24 fra dobbeltbekkasin, 233 fra skovsneppe, 32 fra blishøne og 883 fra dykænder. Blandt dykænderne dominerede ederfugl med 554 vinger.  Antallet og artsfordelingen af indsendte vinger i januar kan ses i figur 1, mens figur 2 viser fordelingen på samlede artsgrupper modtaget gennem sæsonen. Her indgår blishøne under dykænder.

Med udgangen af januar er den aktive jagtsæson slut for denne gang. Alle bidragydere skal have en stor tak for indsatsen med at klippe vinger af, pakke og indsende dem til Vingeundersøgelsen på Kalø. Gennem resten af februar modtager vi stadig vinger, som endnu ikke er indsendt, hvorefter vi lige efter 1. marts gennemfører udtrækningen af årets hovedpræmier. Igen i år er der mulighed for at vinde 3 dages duejagt i England med Buhls Jagtrejser samt et gavekort på kr. 1.000,- doneret af Danmarks Jægerforbund. Vent derfor ikke til efter 1. marts med at indsende de vinger, der måske stadig ligger i fryseren.

Med januar måneds 2.740 vinger blev det til lodtrækning om to knive blandt de jægere, vi modtog vinger fra. De heldige blev Sigvald Gravesen, Skjern og Allan Breith, Christiansfeld. I januar var vinderchancen én til 364, og vinderne havde indsendt henholdsvis 1 og 619 vinger. Har man brug for flere kuverter i år eller bare lyst til at deltage i vingeundersøgelsen i næste sæson, kan kuverter til vinger, hvor portoen er betalt, fås ved at sende navn og adresse via mail (vinger@dmu.dk) eller via telefon (8715 5000).

vingeundersøgelsens hjemmeside kan man gennem sæsonen følge med i, hvor mange vinger der er blevet indsendt, få information om baggrunden for vingeundersøgelsen, se tidligere års resultater og finde en vejledning i indsendelse.

Husk, det er gratis at deltage.

Tak for en god sæson.

Tekst: Thomas Kjær Christensen, DCE, Aarhus Universitet