Jægersporting – hvem er forbundets bedste skytte?

De bedste flugtskytter i Danmarks Jægerforbund mødtes i lørdags i Lund Flugtskydningscenter i Sønderjylland for at finde ud af, hvem der var bedst skydende. Disciplinen var en nyskabelse: Jægersporting.

60 jægere fra hele landet mødtes den 6. august for at konkurrere i lerdueskydning. Der var 11 juniorer og tre kvinder, mens resten stillede op i seniorrækken. En stor del af skytterne var mere eller mindre faste deltagere til arrangementer af denne type. Til gengæld var disciplinen ny.

Kender du jægersporting? Måske ikke. Det er en ny skydedisciplin, der ligger tæt op ad den almindelige compakskydning, men med et lille ekstra skvæt jagtlig relevans. På den måde bliver skydningen ikke kun mere vedkommende for jægere, den bliver også noget særligt for Danmarks Jægerforbund.

- Alt i alt ligger disciplinen meget tæt op ad den compak-sporting, som de fleste af skytterne er vant til fra banerne, men der er enkelte forskelle, der giver skydningen en mere jagtlig vinkel. Blandt andet er det sådan, at mens skytterne ved almindelig sporting må have geværet ved kinden, når der meldes klar, så skal der ved jægersporting være en synlig bevægelse af skæftet, forklarer Formanden for Danmarks Jægerforbunds skydeudvalg, Gunnar Bennedsen.

Klar til skud

Skydningen i Lund var første gang den nye, jagtligt modererede sportingskydning blev afprøvet i praksis, og det viste sig, at det ikke var noget problem for skytterne at tilpasse sig de ændrede forhold, selv om træningen rundt om i klubberne går efter de gængse sporting-reglementer.

Til forbundsmesterskaberne skulle hver skytte skyde til 100 duer, der blev sendt afsted fra de fire sportingbaner, som Lund Flugtskydningscenter råder over. Det vil sige at alle skytter skød til 25 duer hvert sted.

Efter en kort velkomst af Gunnar Bennedsen og en parole af formanden for Lund Flugtskydningscenter, Vagn Gad Lauridsen, kunne skytterne sendes af sted ud til de overdækkede standpladser klokken ni. Kort efter faldt de første skud. Derefter gik det slag i slag. Logistikken fungerede lige så perfekt som låsetøjet på de velsmurte haglbøsser, der blev brugt så flittigt.

Forrygende bane

Lund Flugtskydningscenter er et stort og veldrevet et af slagsen, og deltagerne i skydningen var da også passende imponerede.
- Det er godt at Danmarks Jægerforbund lader Lund arrangere mesterskabet. Så er man sikker på det kører, kommenterede en af deltagerne, Hans Frimor, der havde taget turen fra Fyn til Sønderjylland.

Beliggenheden i den sydligste ende af landet sås ikke som et problem.
- Havde mesterskabet ligget i den anden ende af landet, havde det været nogle andre, der skulle køre. Nogen har nu engang længere end andre, og det har jeg så haft i dag, men det tager man med godt humør, fastslog Knud Amtoft fra Fjerritslev.

Marianne Birkemose havde taget turen fra Himmerland selv om hun ikke følte sig helt skarp rent træningsmæssigt. Det frivillige arbejde i Flejsborg Skydecenter havde i år taget så meget af hendes tid, at hun ikke havde fået skudt så meget, som hun plejer.
- Men jeg tager gerne afsted og tager turen og skydningen som en dejlig oplevelse, fortalte hun.

Dramatisk skydning

En del træfsikre skytter lå tæt i opløbet, og i seniorernes holdskydning kom der ekstra spænding på, da fynboerne fra Strandager 1, der lå til en magelig sejr, tabte nogle duer på den sidste standplads, således at holdes tredje skytte, Flemming Bakkegaard, skulle gøre rent bord, hvis sejren skulle sikres.

- På flise tre skød jeg under den første due i doubléen og bandede højt. Men så så jeg til min store lettelse, at D-duen, som var den anden due, var gået i stykker ved udkastet. Der var du sgu heldig sagde jeg højt, for man jo får hele doublen om hvis den ene due går i stykker ved udkastet fra maskinen.

Og så genfandt han sin vante træfsikkerhed:
- Jeg vidste vi havde vundet da jeg skød due nummer 25, lød det fra Flemming Bakkegaard, der da også kom op at stå øverst på skamlen sammen med sit hold foran holdene SSV 1 fra Støvring og det lokale hold Lund 1.

Flere resultater

Guldet ved den individuelle seniorrække gik til en af Flemming Bakkegaards holdkammerater, Søren Nielsen, der ramte 96 duer. På andenpladsen kom Henrik G. Hansen fra Lund, mens tredjepladsen gik til
Per H. Vistesen, SSV, med 93 træffere.

Hos kvinderne fik Louise Ø. Pedersen, SSV, en flot førsteplads med 93 træffere, mens sølvet gik til Louise H. Lutzen og bronzen til Marianne K. Birkemose.

Hos juniorerne gik guldet til Emil Petersen, Jetsmark, med 89 duer. På anden- og tredjepladsen kom Lund-skytterne Jesper Barsingerhorn med 84 duer og Kasper Nissen med 83. I juniorklassen var der kun opstillet to hold, begge fra Lund, der så naturligvis fik hhv. guld og sølv.

Tekst: Hans Kristensen
Foto: Hans Kristensen