Offentliggjort den: 11. marts 2019

Jyder savner ressourcer i kampen mod mårhunden

Derimod sættes der flere målrettede midler af til bekæmpelsen af det invasive rovdyr på Fyn. På årsmødet i kreds 1 kom der en forklaring på forfordelingen af fynboerne.

Tekst: Jan Skriver. Foto: Jan Skriver

Hvorfor bliver der brugt store midler på at intensivere kampen mod mårhunden på Fyn, mens der holdes igen med ressourcerne til den tilsvarende indsats i Jylland.

Det spørgsmål bragte Grethe Jakobsen, formand for Danmarks Jægerforbunds i kreds 1, op i sin beretning.

- Er der nogen logisk forklaring på, hvorfor det er vigtigere at beskytte en lærke eller en vibe på Fyn, end det er i Himmerland, Thy eller Vendsyssel? Jeg søger en forklaring på, hvorfor man har oprustet indsatsen på Fyn, mens man har skåret ned på kampen i Jylland, lød spørgsmålene fra Grethe Jakobsen.

Claus Lind Christensen, formand for Danmarks Jægerforbund, tog naturligvis tråden op og svarede kontant.

- Der skal bruges ekstra penge på Fyn, fordi vi her har en realistisk chance for at holde øen fri for mårhunde. Derfor er der trukket en streg ned gennem Lillebælt, så man øst for stregen sætter alt ind på at holde rovdyret væk, lød det fra Jægerforbundets formand.

- Vi må erkende, at det ikke lykkedes os at bekæmpe mårhunden i Jylland, og her kan vi ikke udrydde den, som det ser ud i dag. De senere år har vi dog gjort en masse erfaringer i opsporing og regulering af mårhunde, så vi nu har en god mulighed for at holde den væk fra Fyn. Hvis den først etablerer sig, går det galt, så kan vi ligeså godt opgive kampen. Derfor bruger Naturstyrelsen ekstra ressourcer på Fyn, hvor seks Judas-dyr er aktive, sagde Claus Lind Christensen, der oplyste, at en ny national forvaltningsplan for bekæmpelse af de invasive arter mårhund, mink og vaskebjørn er på trapperne.