Ny riffeljæger og hvad så?

Du har besluttet dig for, at du vil videre i jagtens forunderlige verden. Du vil udfordre rollen som riffeljæger! Derfor har du garanteret mange spørgsmål, og nogle af dem vil vi prøve at belyse i denne artikel.

Valg af riffel

Først af alt, skal du have taget en beslutning om, hvilken riffel du vil anskaffe dig. Der findes et stort udvalg af forskellige fabrikater, og til disse mange kalibre. Når du har fundet en riffel der passer til dig - og ja her mener vi "passer til dig", det er vigtigt at du har den rigtige fornemmelse, når du smider kolben til skulderen. Føles det rigtigt? Skuldre du riflen ens hver gang du tager den op?

Valg af kaliber

Husk også at beslutte dig for den rette kaliber. De tre mest almindelige kalibre i Danmark er 6,5x55, .308 Winchester (ofte omtalt som 308W) og 30-06. Det er alle tre kalibre med en fortid i militæret, og det er alle tre glimrende allround kalibre, der er velegnede til vildtarter op til ca. 200 kg., hvilket dækker de fleste jagtsituationer. En af fordelene ved disse kalibre er det store udvalg af patroner, hvilket sikrer lave priser på træningsammunition og stort udvalg af jagtammunition, både med hensyn til kuglekonstruktion og kuglevægt. Kuglebanen for disse tre kalibre hører ikke til de fladeste, men det spiller ingen rolle, så længe skudafstanden ikke overstiger 200 m. Dette gælder i øvrigt for alle kalibre, så når ”riffelnørder” diskuterer ballistik, er det i virkeligheden en diskussion om ligegyldige detaljer, da der kun er få cm forskel på de krummeste og de fladeste kuglebaner. Samtidig er det en diskussion uden jagtlig relevans, da kun de færreste har evnerne til at skyde på afstande over 200 m.Som ny riffeljæger bør du vælge et allroundkaliber og et våben, hvor rekylen ikke føles ubehagelig.

Valg af kikkert (optik)

Er dette på plads skal vi have set på kikkerten, igen er der et hav af forskellige mærker, forstørrelser etc. En kikkert behøves ikke nødvendigvis at koste en formue, men pris og kvalitet hænger i denne forbindelse sammen. Bliv ikke overrasket, hvis du rent faktisk bruger ligeså meget på kikkerten, som du bruger på riflen, ja måske er kikkerten endda dyrere?

De fleste jagtsituationer i Danmark klares fint med en 3-9x40 eller en kikkert i fast 4 ganges forstørrelse, men da mange danske riffeljægere på et tidspunkt tager på jagt i vores nabolande, kan det være fornuftigt nok at købe en allround kikkert, der også kan bruges til jagt i skumringen/natten, da Danmark er det eneste land i Nordeuropa som ikke tillader riffeljagt efter solnedgang. En sådan kikkert kunne være en 3-12x50, eller 2,5-10x56 - og evt. med belyst sigtemiddel.

Lyddæmper

Salget af lyddæmpere i Danmark er voldsomt stigende. Det er op til dit eget temperament, om du finder fordel ved at anvende en lyddæmper. En lyddæmper tager toppen af skraldet, men umiddelbart kun i di n egen nærhed, det er derfor bekvemt, når du sidder på jagten alene, du er fritaget for at have noget på eller i ørerne, men husk, at din riffel bliver en kende "næsetung". Det er væsentligt at du kender forskellen på indskydning med og uden dæmper - dit skud kan både variere op, ned og sidevejs ved anvendelse af dæmper. Igen er der mange at vælge imellem. Og som med valg af kalibre, våben, optik etc. så kan det meget hurtigt blive "religion" hvis man spørger andre om råd til hvilken model man skal vælge. Vær opmærksom på, at hvis du skal på jagt i udlandet, accepteres lyddæmper ikke i alle lande!

Foretager du dit køb i en jagtbutik, så får du sandsynligvis en god vejledning, handler du privat - så tag en god kammerat med, som har erfaring i at skyde med riffel. Det er super ærgerligt, at stå med et våben, som du aldrig bliver helt glad for.

Tilladelse - riffelprøve og træning

Når alt dette er klaret, så mangler der blot den fornødne våbentilladelse. Den finder du på Politi.dk - husk også at du skal skanne og vedhæfte en "samtykkeerklæring" - den finder du her. Er du under 18 år er det denne "samtykkeerklæring" du skal anvende.

Nu er der bare ventetiden tilbage - våbenkontoret skal behandle din ansøgning, og med den kommende bukkesæson, kan der nemt gå 3 uger, inden du modtager noget fra politiet.

Så er vi der endelig! Nu skal du have tilmeldt dig en riffelprøve, det gør du på Svana.dk. Nederst til højre på siden, kan du finde den rette vej til tilmeldingen, følg blot anvisningerne på hjemmesiden.

Og så er det bare med at komme af sted. Du skal ud på skydebanen og have indskudt din riffel. De fleste baner har åbent nu, men vent ikke til sidste øjeblik, der er tryk på derude!  Tag ikke til takke med, at andre har indskudt din riffel, desværre tror en del, at hvis en riffel er indskudt af en butik eller andre, så er alt på plads. Tro ikke det! Du skal selv ud og afprøve dit nye våben. Det er vigtigt at du kommer til prøve med en riffel som du selv kender, og husk endelig at du skyder med samme ammunition til prøven, som den du har trænet med.

Når prøven forhåbentligt er vel overstået og bestået, så forkæl dig selv med flere ture på din lokale riffelbane. Træn forskellige situationer, vi ser desværre ofte, at skytter går fra indskydning i den tro, at når man har lagt ned og indskudt sin riffel, så er alt på plads. Men nej - de fleste har faktisk ikke muligheden for at lægge ned på jagt, så derfor er det rigtig vigtigt at træne med de hjælpemidler du har for hånden, når du er i terrænet. Træn f. eks med flere variationer af skydestokke, prøv at anvende din jagtstol eller rygsæk som hjælpemiddel. Hvad får jeg ud af det tænker du? - ja som udgangspunkt finder du ud af, at det giver god mening at træne disse situationer, jeg kan næste love dig, at du bare bliver en bedre skytte.

TRÆN TRÆN TRÆN - det betaler sig!

Du kan her se en video som beskriver hvordan jagtprøven foregår. Nicholai Vigger Knudsen fra Danmarks Jægerforbund beskriver det du har behov for at vide.

Link til riffelbaner i Kreds 1: 100 meter riffelbane