Nyt kuld vildtforvalterelever har taget hul på uddannelsen

Onsdag, 25. feb 2015

Vildtforvaltereleverne på hold 2015 mødte tirsdag i sidste uge spændte op på Kalø Økologisk Landbrugsskole for at møde hinanden og deres lige så spændte undervisere. På programmet stod der introtur, men allerede i denne uge er eleverne videre på skolebænken.

På en af sidste uges disede og grå dage stod 17 våde vildtforvalterelever og to undervisere fra Danmarks Jægerforbund på toppen af Mols Bjerge og poserede til et gruppebillede. Turen var en del af introduktionsprogrammet til uddannelsen som vildtforvalter og Mols Bjerge en god destination for en ryste-sammen-tur.

Traditionen tro tilberedte eleverne torsdag aften i introugen en middag af vildt til et udpluk af de undervisere, de kommer til at møde i løbet af de syv måneder, som uddannelsen varer. De fleste undervisere stammer som altid fra Danmarks Jægerforbund, der udbyder uddannelsen, men der hentes også kompetencer ind fra for eksempel DCE på Aarhus Universitet og nogle af de andre grønne organisationer.

Selvom man så skulle tro, at det hele kører, som det plejer, byder 2015 på en række nye tiltag for såvel elever som undervisere.

Nye faciliteter og opbygning

Først og fremmest er der det åbenlyse: Da de eksisterende lokaler i Kalø i nærmeste fremtid viger pladsen for Jagtens Hus, er elever og undervisning flyttet over på den nærliggende Kalø Økologisk Landbrugsskole. Her er eleverne blevet indkvarteret i nyrenoverede værelser, og her er de nu i gang med at modtage undervisning i trækvildtet, som illustrerer en anden nyskabelse i uddannelsen:

- Vi har tidligere undervist eleverne i emner, hvor vi har behandlet eksempelvis jura for sig og pattedyrskending for sig. I år har vi i stedet tilrettelagt uddannelsen i fire moduler: Trækvildt, markvildt, hjortevildt og driftsledelse. Det betyder helt konkret, at eleverne får den samlede viden om trækvildt lige nu, og senere går de videre til næste modul, forklarer uddannelsesansvarlig for vildtforvalteruddannelsen og poserende på gruppebilledet, Peter Smærup.

De enkelte moduler afsluttes med eksaminer, hvor eleverne demonstrerer deres nyligt erhvervede kundskaber, og hele uddannelsen afsluttes med en projektopgave, som skal forsvares mundtligt.

Spændt på fremtiden

Af de 17 elever er 11 af dem skytteelever, der tager vildtforvalteruddannelsen i Danmarks Jægerforbund som et led på deres vej mod at blive herregårdsskytter. De resterede seks elever har været igennem ansøgningsrunder, tests og samtaler, før de blev optager på uddannelsen. Det giver en særlig dynamik på holdet:

- Introugen er forløbet ganske fornuftigt. Vi er mange forskellige mennesker med forskellige baggrund, og vi skal lige lære hinanden at kende, men det er gået godt og hurtigt. Alle snakker med alle, og der er kommet et godt sammenhold på den første uge, forklarer Thomas V. Bertelsen, der er en af de 11 skytteelever.

Den veloverståede introtur og det opdaterede undervisningsforløb, giver store forventninger til de kommende syv måneder hos både undervisere og elever:

- Det bliver interessant fremadrettet, med de fire moduler. Lige nu har vi om trækvildt, men der kommer hele tiden noget nyt, og det virker alt sammen relevant. Så for mig er det så absolut syv måneder, hvor jeg tænker at det kun bliver spændende. Jeg kan fordybe mig i alt det, jeg synes er interessant, forklarer Rasmus Filsø Løbner, der tager uddannelsen som en del af hans professionsbachelor i Jordbrugsvirksomhed.

Også Peter Smærup, uddannelsesansvarlig, er spændt på de kommende måneder:

- Det er et super godt hold, vi har i år, og jeg glæder mig meget til at følge dem i deres uddannelse. De virker engagerede og interesserede, og holder de dampen fra introforløbet, kan det kun blive godt. Med de nye ændringer i uddannelsesplanen, forventer jeg, at de om muligt bliver endnu bedre vildtforvaltere, slutter han.

- Kenneth Sletten Christensen