Vildtfondue

FONDUESÆTTET STÅR STADIG gemt væk i mange hjem som et levn fra 70’erne og 80’erne. Det er dog så småt begyndt at vende tilbage. Det er hyggeligt, når voksne og børn er samlet ved bordet omkring fonduesættet, hvor de selv sidder og tilbereder deres mad. Kødet behøver dog ikke kun at være cocktailpølser, gris og kylling i tern. Det kan sagtens være vildtkød. Kødet skal blot være mørt og lækkert.

Antal personer: 4 prs.
Udstyr: Fondue Fonduegafler Olie, rødvin eller grønsagsbouillon --------------------- Forslag til ingredienser: Kød i tern af mørt vildtkød Vildtlever skåret i tern Tern af vildtspegepølse ---------------------
Forslag til tilbehør: Svampe Løg Rødbeder Babymajs Cherrytomater Kartofler skåret i pinde eller tern Peberfrugt Lækker mayonnaise- og cremefraichedip til kødet

Hvilket vildtkød?
Brystkød fra unge fugle og kød fra vores hårvildt kan anvendes. Fra sidstnævnte bruges kød fra rygfilet, mørbrad, inderlår, yderlår, klump fra køllen og lever. Alt sammen skåret i passende tern på en til to centimeter. Vildtfondue Fondue, retro fra 70’erne. Her med et strejf af vildt.

Tilbehør/garniture
Svampe, kartofler og grønsager. Alt sammen skåret i passende tern, som kan dyppes i fonduen ligesom vildtkødet.

Olietyper til fonduen

Man kan med fordel bruge følgende olietyper: vindruekerneolie, solsikkeolie eller rapsolie. Man bør ikke anvende jordnøddeolie eller andre
stærkt lugtende olier, da lugten bliver for markant og bliver hængende i lokalet.

Generelt bør man af sundhedsmæssige årsager ikke bruge palmin eller
animalske fedtstoffer, da de indeholder for mange mættede fedtsyrer. Fondue er i sig selv ikke specielt sundt, da det jo er en reel friturestegning, der foregår. Men da man bruger meget magert kød, så udlignes det en hel del.

Sørg for, at olien holder en passende temperatur i gryden, hvilket betyder, at olien ikke bør blive varmere end 200 grader. I praksis kan det være svært at temperaturregulere helt nøjagtigt. Undlad at tilbagehælde den brugte olie i flasken med den ubrugte olie.

Alternativer til olie
Rødvin eller bouillon kan bruges som alternativ til olien. Så bliver det knapt så fedt. De to nævnte skal ligge lige omkring kogepunktet, når kød og grønsager kommes i. Ønsker man at bruge bouillon, laves en velsmagende suppe på grønsagsbouillonterninger, som efterfølgende kommes i fonduen. Efter maden bliver der en fremragende,
velsmagende suppe, når vildtkød og grønsager har været dyppet deri gentagne gange. Anvendes rødvin, bruges en rødvin af almindelig kvalitet.

Klargøring
Skær alle ingredienser ud i passende tern på en til to cm, kød og grønsager så de passer til fonduepindene/-gaflerne. Gør fonduen klar, dvs. opvarm olie, rødvin eller bouillon i fonduegryden. Dette kan med fordel ske på komfuret inden. Gryden sættes så over den tændte flamme på fonduesættet, som står midt på bordet.

Servering
Fondue kan også serveres med en lækker salat og lækre dressingtyper. Fondue kan serveres på alle årstider og er i øvrigt en fremragende nytårsmenu.

Velbekomme

Finn Kallesø Sørensen, Vildtkokken