Helt vild salat

ELEGANT SALAT til forårsbukken. Salat kan nemt laves lækkert og naturligt, hvis vi selv går en tur i skoven for at samle råvarer til salaten, der fortrinsvis skal bestå af grønne, sprøde, spiselige blade. Helst fra nye skud samlet i foråret, da de på den årstid er mest smagfulde og lækre.

Antal personer: 4 prs.
Ingredienser: Skovsalat: Små nye, friske, lysegrønne bøgeblade Nye mælkebøtteblade Snittede ramsløg Spæde nye topskud af skvalderkål Hele hasselnødder
Tørrede tranebær eller frisk bær Lidt smør ---------------- Salatdressing: Cremefraiche, 18% Bær/bærsaft Lidt flormelis

Fremgangsmåde:

1. Find og pluk bladene. Saml dem, og skyl dem grundigt. Riv dem i små stykker med fingrene – eller skær dem på et skærebræt.
  2. Rist hasselnødderne på en stegepande i en anelse hed smør.
  3. Hele herligheden vendes sammen, og anrettes i en nydelig skål.

Salatdressing:

Cremefraiche smages til med lidt flormelis og bærsaft. Pynt salaten med tørrede eller friske bær.

Velbekomme

Finn Kallesø Sørensen, Vildtkokken

Bøgeblade og skvalderkål

Mange mennesker er flittige brugere af naturen, hvad enten vi går på jagt, fisker, dyrker motion eller bare går en tur derude, når lejlighed bydes. Men når vi nu er derude, hvad så med at sanke og spise noget af det, der gror der? Grønt skulle være godt for øjnene, siges der, men det er også godt for maven, og naturen rummer mange spændende ingredienser til et godt måltid. Så har du mod på at eksperimentere lidt med at spise noget af det, du finder i naturen, så er der et væld af muligheder.

Der er dog nogle væsentlige ting, du skal tage hensyn til, når du samler råvarer i den vilde natur:

􀁏 Saml ikke planter nær trafikerede veje.
􀁏 Undgå at plukke nær marker, med mindre du ved, at de er økologiske eller usprøjtede.