Hare i øl og appelsin

Her hare i øl og appelsin med bacon, kartoffelmos, frugtgele og bagte rødbeder.

Ingredienser: Lidt olie, evt. rapsolie Salt og peber 3-5 dl vildtfond eller grønsagsbouillon 300 g bacon i tern ---------------- Marinade: 1 mørk øl Saften fra 1 appelsin
½ porre 1 gulerod 1 løg 2 fed hvidløg 2 laurbærblade Lidt frisk timian ---------------- Til jævning: Lidt maizena eller smør og mel

Fremgangsmåde:

Marinade:

Rengør grønsagerne, og skær dem i tynde skiver. Bland dem med øl, appelsinsaft, laurbærblade og timian.

Tilberedning:

1. Klargør haren ved at fjerne hinder og sener fra overfladen af kødet. Skær den i portionsstykker ved at dele ryggen i fire-fem stykker, bove og køller deles hver i to stykker.
  2. Kom stykkerne i en kraftig frysepose, hæld marinaden med urterne i posen til harestykkerne, og lad det ligge i køleskabet i marinaden til dagen efter.
  3. Tag den parterede hare op af marinaden, lad stykkerne dryppe af, og dup dem med køkkenrulle. Smid ikke marinaden ud.
  4. Brun stykkerne af i hed olie i en stegegryde, til de er pænt gyldne. Hæld olien fra, og krydr harestykkerne med salt og peber.
  5. Kom marinaden med tilhørende urter over i gryden til de afbrunede harestykker, og suppler med vildtfond eller grønsagsbouillon, til det dækker haren, og lad det småsimre under låg.
  6. Efter ca. en time tages rygstykkerne op. Bove og køller steges yderligere en halv time. Tjek, om bovstykkerne er helt møre, kødet skal nemt kunne løsnes fra benet. Kan det ikke det, steges bovstykkerne yderligere, mens de andre stykker holdes lune.
  7. Når alle stykkerne er fjernet fra stegeskyen, sies skyen, og den kan eventuelt reduceres, hvis der er rigeligt. Med reduceres menes, at skyen koges ind til en mindre mængde. Den jævnes med lidt maizena eller med en opbagning af smør og mel. Saucen smages til med salt og peber, og harestykkerne kommes tilbage i saucen. Lad stykkerne simre lidt heri for smagens skyld.
  8. Steg imens baconternene sprøde.

Servering:
Haren serveres i saucen drysset med sprødstegt bacon. Server retten med en lækker kartoffelmos og frugtgelé.

Velbekomme

Finn Kallesø Sørensen, Vildtkokken