Forebyggelse af anskydninger

Som jæger skal du altid have fokus på at minimere anskydninger. Det er dit ansvar at sikre du kan drive jagt på en sådan måde at du kan nedlægge vildtet effektivt. Det kræver planlægning og forberedelse.

Vi har udarbejdet en række film og artikler om emnet, som du finder her på siden. Vi håber, at materialet kan være med til at oplyse og inspirere dig, så vi kan sikre god jagt i generationer.

Hjælp hinanden

Selvom den enkelte jæger er har ansvaret for egne skud, kan vi med fordel hjælpe hinanden. Derfor er vores opfordringer, at du hjælpen din medjæger, hvis du ser en anskydning.

Praktisk jagt

Når det kommer til praktisk jagt, kan grundig forberedelse hjælpe med at forebygge anskydninger. Det er nemlig sådan, at forkert placering af skytter eller ubelejlige skydestillinger kan medvirke til en øget risiko for at anskyde vildtet.

Jagthunden på trækjagt

Når vi er uheldige, og der sker en anskydning på jagt, er hunden en god hjælp når det anskudte vildt skal indfanges. Derfor er det særligt vigtigt at vi tænker over hvordan vi har hunden med på jagt.

Hvad er en anskydning?

Når vi snakker om anskydninger, er det vigtigt med en fælles forståelse af begrebet. I videoen herunder bliver det forklaret, hvad forskningen ser som en anskydning.

Våbenbetjening og skydefærdigheder

Selvom grundig forberedelse og praktisk viden og jagt kan hjælpe os en lang vej, når det kommer til anskydninger, kommer vi ikke uden om at jægerens skydefærdigheder har en stor del af skylden, når der sker en anskydning. Derfor har vi herunder samlet en række videoer, som omhandler korrekt betjening af dit våben. Se dem og bliv inspireret til at blive en endnu bedre skytte, og undgå anskydninger. Videoerne er udarbejdet med støtte fra Aage V. Jensens Fond.