Offentliggjort den: 03. september 2020

400 kasser til børnehaver revet væk på 8 timer

En enorm interesse for jagt, natur og fiskeri rundt om i danske børnehaver betød, at alle projekt Bliv NaturligVis' gratis materialekasser blev revet væk på få timer. Det er dog stadig muligt at købe af restlageret.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Jette Martinussen

Ingen havde regnet med at det skulle gå SÅ hurtigt! I sidste uge uddelte projekt Bliv NaturligVis 400 gratis materialekasser til børnehaver, der ønsker at arbejde med jagt, natur og fiskeri i børnehøjde. Kasserne var fyldt med spændende materialer, der knytter sig til den nyudviklede webapp, "Ask & Liv – flytter ud i naturen".

Børn skal mere ud i naturen

Oprindelig var håbet ellers, at de 400 kasser, som projektet havde valgt at stille gratis til rådighed for danske børnehaver efter først-til-mølle princippet, ville blive afsat i løbet af nogle dage - måske en uge eller to. Men sådan skulle det som sagt ikke gå. Nyheden om de 400 gratis kasser blev således offentliggjort fredag den 28. august kl. 09.00 - og allerede ved 17-tiden samme dag var de sidste kasser væk, og flere måtte gå forgæves. Teamet bag Bliv NaturligVis er selvsagt meget glade for den store interesse for deres projekt. Håbet er, at en del af kasserne finder ud til nogle af de børnehaver, som måske ikke i forvejen er vant til at komme så meget ud i naturen.

- At der kun skulle gå 8 timer vidner om, at der er en stor interesse for materialer af denne slags. Institutionerne vil gerne skabe flere naturoplevelser for børnene, og på den måde kan vi være med til at modvirke det faktum, at nutidens børn tilbringer halvt så meget tid i naturen som deres bedsteforældre gjorde, siger projektmedarbejder Karen Brix Torø.

Et supplement til Ask & Liv

Aftagerne af kasserne fordeler sig over hele landet, og i kasserne får de plakater, hæfter og rekvisitter såsom en minihøjtaler, et skind, en knogle og en østersskal, mv. - nok til en hel børnehavegruppe på 25 børn. Ideen er, at rekvisitterne skal understøtte Bliv NaturligVis' nyudviklede webapp om børnene Ask & Liv. Ask & Liv-materialet kombinerer en levende historiefortælling om de to jægerstenalderbørn med tilhørende lærerige og engagerende aktiviteter, der kan sammensættes til et unikt pædagogisk forløb. Materialet er udviklet som et pædagogisk redskab med særlig fokus på natur og udeliv, fantasi og kreativitet, samt fællesskaber.

Der er - udover de 400 - enkelte kasser tilbage i restlageret. De kan købes her for 300 kr. pr. kasse plus moms og forsendelse.

Jagt, natur og lystfiskeri i børnehøjde

Bliv NaturligVis er et formidlingsprojekt skabt i et samarbejde mellem Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund. Projektet er støttet af Nordea-fonden. Bliv NaturligVis arbejder for at udvikle børns naturidentitet og naturforståelse gennem formidling af natur, jagt og lystfiskeri.