Offentliggjort den: 12. juni 2020

Ask & Liv skal få de
yngste ud i naturen

Projekt Bliv NaturligVis har udviklet et nyt, spændende og lærerigt materiale målrettet børnehaver. Det skal inspirere og bruges som pædagogisk redskab til at opleve naturen sammen med børnehavebørn.

Tekst: Karen Brix Torø

Materialet hedder ’Ask & Liv - flytter ud i naturen’. Det er nyt for Bliv NaturligVis at beskæftige sig med denne aldersgruppe og selve materialet er også nytænkende i sin form. Det er nemlig baseret på en web app, som kombinerer en levende historiefortælling om jægerstenalderbørnene Ask og Liv med tilhørende lærerige og engagerende aktiviteter i naturen.

Med afsæt i lydbogen om Ask og Liv, der flytter ud i naturen for at lære at klare sig selv, og 25 tilhørende aktiviteter kan pædagoger selv sammensætte deres eget unikke forløb. Der er aktiviteter til både hjemme i børnehaven og ude i naturen, og det er op til den enkelte børnehave, hvor længe de ønsker at arbejde med og fordybe sig i Ask & Liv-forløbet. Børnene kan lære hvordan de bygger en hule, de kan smage på naturens spisekammer, finde dyrespor eller lave sit eget jagtredskab og meget mere, når de går på opdagelse i jægerstenalder-universet.

Ask & Liv er gratis at benytte og kan findes på Bliv Naturligvis’ hjemmeside.

Om Bliv NaturligVis

Bliv NaturligVis er et formidlingsprojekt skabt i et samarbejde mellem Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund og støttet af Nordea-fonden. Projektet ønsker at bringe jægernes og lystfiskernes engagement og viden om naturen ud i skoleklasserne, daginstitutionerne og fritidsorganisationer.

Bliv NaturligVis bygger på et landsdækkende netværk af frivillige formidlere og en samling af undervisningsmaterialer til forskellige klassetrin og aldre, og ’Ask & Liv – flytter ud i naturen’ er altså nyeste udgivelse fra projektet.