Offentliggjort den: 28. august 2020

400 børnehaver får fokus på jagt, natur og fiskeri

Projekt Bliv NaturligVis uddeler 400 gratis materialekasser til børnehaver, der ønsker at arbejde med jagt, natur og fiskeri i børnehøjde. Materialerne knytter sig specifikt til Bliv NaturligVis' nye app, "Ask & Liv – flytter ud i naturen". Så kender du en børnehave, der bør være iblandt de 400 - så skynd dig at del det glade budskab!

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Jette Martinussen

Børnehavebørn i hele landet har nu mulighed for at få adgang til masser af gode oplevelser med hjælp fra projekt Bliv NaturligVis – et samarbejde mellem Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund. 400 kasser, fyldt med spændende rekvisitter til brug sammen med den nye app, "Ask & Liv - flytter ud i naturen," er nemlig lige nu klar til at blive sendt ud i landet som optakt til Naturens Dag den 13. september.

Fantasi, indlevelse og fordybelse

Bliv NaturligVis' nye store satsning, "Ask & Liv - flytter ud i naturen," er et spændende og lærerigt materiale målrettet børnehaver, der ønsker at arbejde med et natur-forløb, der skaber fantasi, indlevelse og fordybelse. Børnene inviteres ind i en spændende historiefortælling og ud på spændende eventyr i den enkelte børnehaves nære natur. Materialet kombinerer en levende historiefortælling om jægerstenalderbørnene Ask & Liv, med tilhørende lærerige og engagerende aktiviteter, der kan sammensættes til et unikt pædagogisk forløb.

Rekvisitterne i de 400 kasser består af f.eks. et kaninskind, flinteredskaber og en mini højtaler, som kan tages med på tur og benyttes til at lytte til fortællingen om de to jægerstenalderbørn, Ask og Liv, ude i naturen. Kasserne indeholder også plancher, plakater og hæfter mv.

Kom godt i gang med Ask & Liv-forløbet

Kasserne er ment som et supplement og en hjælpende hånd til at komme godt i gang med et Ask & Liv-forløb rundt omkring i landets børnehaver, som kan bestille en kasse ganske gratis.

Det sker efter først til mølle-princippet på Bliv NaturligVis hjemmeside.

- Projektteamet bag Bliv NaturligVis håber, at Ask & Liv-kasserne kan være med til at øge opmærksomheden omkring det nye materiale, så alle landets børnehaver kan få glæde af det gratis tilbud. Derfor opfordrer vi også stærkt til, at man ved modtagelse af en gratis kasse, hjælper med at sprede budskabet omkring materialet til andre interesserede, lyder opfordringen fra projektmedarbejder Karen Brix Torø.

Materialer kan også downloades

Hvis du ikke når at få fingre i kassen, så fortvivl ej. For selvfølgelig kan Ask & Liv også sagtens benyttes uden brug af kassen. Plancher, ark og opgaver kan let downloades via hjemmesiden og printes, så børnene hurtigt kan komme i gang.

Bliv NaturligVis handler om at åbne de mindstes øjne for naturens mangfoldige muligheder, bl.a. i form af gratis undervisningsmaterialer og frivillige naturformidlere over hele landet. Projektet er et samarbejde mellem Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund, støttet af Nordea-fonden.