Offentliggjort den: 31. maj 2023

Mød DJ på Roskilde Dyrskue i weekenden

Fra 2.-4. juni er der atter fuld knald på Danmarks største dyrskue for hele familien - nemlig Roskilde Dyrskue, og for 26. år i træk er jægerforbundet med hele vejen. Kom forbi og besøg os på vores stand.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Første gang der var sjællandsk fællesdyrskue i Roskilde var helt tilbage i 1882, og har efterhånden udviklet sig til landets største og måske mest traditionsrige dyrskue, som omfatter en vrimmel af udstillinger og aktiviteter for alle - hvad enten man bor i byen eller på landet. Med over 90.000 besøgende hen over weekenden er Roskilde Dyrskue landet største dyrskue.

Selvom Danmarks Jægerforbund af naturlige årsager ikke har været med helt fra starten, kan vi i år alligevel bryste os af at have været fast inventar i 26 år. Jægerne er jo netop også et folkefærd, sammensat af såvel land- som byboere, og der er tradition for masser af spændende aktiviteter på jægerforbundets stand.

Det er kreds 7, der står bag det store område Jagt & Hunde, som igen i år bugner med aktiviteter for hele familien. Alle dage kan du f.eks. opleve:

• Jagt for hele familien - Lav et armbånd
  • Natursti – kan du kende dyrenes spor?
  • Bueskydning – skyd med bue på skiver og dyrefigurer
  • Lerdueskydning – skyd med haglgevær efter lerduer

Sidste år, da jægerforbundet kunne fejre sit 25 års jubilæum på dyrskuet, var ingen undtagelse med masser af aktiviteter og besøgende. Niels Jørgensen fra Stevns var frivillig på standen og fortalte at mange kom for at kigge, lytte og ikke mindst smage på det vildt, der blev grillet. Det blev til ikke mindre end fire et halvt stykke råvildt og 25 fasaner.

- Selvfølgelig kommer der jægere, men der kommer mindst lige så mange almindelige mennesker. En del blev tiltrukket af de omkring 20 hunderacer, der lavede opvisninger, og gav mulighed for at se schweissarbejde eller for selv at snuse til hundedressuren, lød det fra Niels Jørgensen sidste år.

- Folk kom fint rundt og flettede armbånd, prøvede kræfter med naturstien eller besøgte strandjægerne, der viste deres udstyr og lokkekald. Der blev blæst i jagthorn og kunne skydes efter laserduer, med bue og pil eller med luftgevær. Der var noget for alle, og folk hyggede sig.

Kort sagt: En hel masse gode grund til at besøge Roskilde i weekenden, og til at lægge turen forbi Danmarks Jægerforbund. Herunder kan du se stemningsfilmen fra sidste års Roskilde Dyrskue: