Offentliggjort den: 02. juni 2022

Jubilæum på Roskilde

Der var liv og glade dage på Danmarks Jægerforbunds stand på Roskilde Dyrskue i weekenden.

Tekst: Johannes Bojesen
Foto: Marie-Louise Achton-Lyng

Igen i år var Danmarks Jægerforbund godt repræsenteret på Roskilde Dyrskue, hvor forbundet for 25. gang i træk bød på masser af aktiviteter på dyrskues største stand. Niels Jørgensen fra Stevns var frivillig på standen og fortæller at mange kom for at kigge, lytte og ikke mindst smage på det vildt, der blev grillet:

- De spiste fire et halvt stykke råvildt og 25 fasaner, griner han og fortæller, at det både var jægere med familier, der kigger forbi, men også rigtig mange andre:

- Selvfølgelig kommer der jægere, men der kommer mindst lige så mange almindelige mennesker. En del blev tiltrukket af de omkring 20 hunderacer, der lavede opvisninger, og gav mulighed for at se schweissarbejde eller for selv at snuse til hundedressuren. Schäferhundene var som sædvanligt også gode trækplastre, selv om de mere er politihundearbejde end jagt.

- Folk kom fint rundt og flettede armbånd, prøvede kræfter med naturstien eller besøgte strandjægerne, der viste deres udstyr og lokkekald. Der blev blæst i jagthorn og kunne skydes efter laserduer, med bue og pil eller med luftgevær. Der var noget for alle, og folk hyggede sig, siger Niels Jørgensen.

Vejret lagde hårdt ud med både vand og kastevinde, der fredag kulminerede med en voldsom eftermiddagsbyge, der fik mange til at vende snuden hjemad. Men lørdag og søndag var der travlhed og mange besøgende.