Offentliggjort den: 05. januar 2021

PAC varsler bedre service efter prisstigninger

Når afgifterne til jægernes våbentilladelser stiger, vil det også betyde hurtigere sagsbehandlingstid. Sådan lyder det fra Politiets Administrative Center. Derudover skal afgiften mindske antallet af lovlige våben i samfundet.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Den 1. februar 2021 bliver våbentilladelserne dyrere. Helt konkret stiger afgiften fra de nuværende 840 kroner for det første våben og 420 kroner for de følgende til 1085 kroner pr. våben. Beløbet stiger og rabatten for våben nr. 2 og opefter forsvinder. Ifølge afdelingsleder ved våbenkontoret i Politiets Administrative Center (PAC), Jesper Byskov, er afskaffelsen af rabatten netop en anledning til, at centeret fremover forventer at kunne arbejde hurtigere.

I månedsvis har PAC været udskældt for alt for lange sagsbehandlingstider, hvor jægere har måttet vente flere måneder på tilladelser, som ifølge PAC's egne servicemål ikke må overskride en behandlingstid på 20 dage.

Ét gebyr = 8.000 færre sager

Men netop fejlbehæftede ansøgninger, hvor folk glemmer rabatten, lægger ifølge Jesper Byskov beslag på alt for meget af PAC's tid. De nye regler, som ensarter afgiften, forventes derfor at give mere tid og forkorte sagsbehandlingen:

- Inden vi kan udstede tilladelser, skal vi have styr på, at gebyret er korrekt betalt. Lige nu har vi i omegnen af 3.000 tilbagebetalinger om året, hvor folk tror, de skal betale 840 kroner, men reelt kun skal betale 420 kroner. Og så har vi omkring 5.000 sager, hvor der er betalt for lidt. Med ét gebyr vil vi årligt have omkring 8.000 færre sager, hvor vi skal have fat i en borger, inden vi kan udstede tilladelsen, siger Jesper Byskov ifølge Ritzau.

Desuden udruller PAC sit nye IT-system til februar, hvilket også ventes at optimere sagsbehandlingstiden.

"Nice-to-have" våben skal væk

Et andet mål med afgiftstignigen er ifølge Jesper Byskov at mindske antallet af våben i samfundet. Vel at mærke lovlige våben.

- Vi tror, der er en del "nice-to-have" våben, som ikke bliver brugt. Så man skal have de våben, man har brug for, men heller ikke mere end det, siger han til Ritzau.

Det er dog ikke just et argument, der møder begejstring i Danmarks Jægerforbund. Formand Claus Lind Christensen understreger, at der alt andet lige er tale om våben, som er erhvervet på lovlig vis, og som tjener et formål.

- Det er de legale våben, man endnu en gang kigger på, i stedet for at sørge for løbende at køre kampagner mod illegale våben, siger han.

PAC udsteder hvert år cirka 90.000 til 100.000 tilladelser til jagtvåben om året.

Kilde: Ritzau.