Offentliggjort den: 25. februar 2019

Foråret er på vej

Marts måned og dermed også foråret, lurer lige om hjørnet. De første lærker og viber er allerede ankommet og markvildtet er også begyndt at røre på sig.

Tekst: Lene Midtgaard
Foto: Mette Vest

Kig godt på nedenstående billede. Hvor mange harekillinger ligger skjult mellem græs og visne blade?

Harerne har allerede sat deres første killinger og selv om der har været frost og kulde nogle dage, kan de små killinger sagtens klare sig.

Et kuld harekillinger er i gennemsnit på 2-3 killinger, men i visse tilfælde som her, kan der være flere. Sætteren laver ikke en rede til sine killinger, men sættes i stedet på et tørt sted med god dækning. Harekillingerne skal ikke forvente sig den helt store moderlige kontakt. Sætteren vil opsøge dem en gang i døgnet omkring solnedgang, for at lade dem die indtil de er omkring en måned gamle.

Dødeligheden blandt harekillinger er meget høj, omkring 80 %. I det schweiziske hareprojekt HOPP HASE er en af hovedkonklusionerne, at en af de væsentlige metoder til at sikre en bæredygtig bestand af harer er, at sikre gode vilkår for harekillingernes overlevelse.

Se mere om Danmarks Jægerforbund arbejde for harer på www.markvildt.dk