Offentliggjort den: 10. juni 2022

Buegrej til juniorjægerne i Kreds 1

God jagt i generationer fordrer, at der bliver gjort noget for at tiltrække nye jægere. Og, det kan være en udfordring at få de unge på banen. Det lykkedes heldigvis når der laves aktiviteter målrettet junior og deres familier.

Tekst: Grethe Jakobsen
Foto: Claus Dodensig Madsen

Med baggrund i flere test har kreds 1 nu udvidet ’arsenalet’, så der er mere der kan tiltrække børn og unge. Jagtsti, laserskydebane og andre aktiviteter bliver nu suppleret med bueskydning. Vi kan se fra mange andre steder, at bueskydning tiltrækker børn og unge, og mens de får mulighed for at skyde med bue og pil, så snakker vi med forældrene.

Efter rådgivning fra buejægerne i kredsen er der derfor indkøbt langbuer og pile direkte fra Estland fra FALCO, der fremstiller nogle af verdens bedste traditionelle buer, også i størrelser børn kan håndtere. Sammen med buerne er indkøbt nogle skydeskiver og 5 3D-dyr (ulv, rådyr, ræv, hare og fasan).

Tanken er, at man rundt omkring i kredsen kan leje/låne alt hvad der behøves for at kunne tilbyde bueskydning til børn og unge. Dyrene kan bruges til at skyde på, men de kan også anvendes i forbindelse med en aktiv jagtsti, hvor dyrene placeres i terrænet. På jagtstien skal man finde dyrene og besvare spørgsmål om dyrene. Ved hvert dyr er placeret en side med information om dyret. Kort sagt, så skal familierne og børnene lære lidt om naturen mens de morer sig. Fordelen ved 3D-dyr er deres robusthed, og så kan dem på jagtstien bedre forholde sig til dyrene end når de er på et foto. Det er oplagt at kombinere med følekasserne, da man i følekasserne kan bruge indhold relateret til dyrene på jagtstien.

Vi anvendte med held en tunge fra et rådyr!

Der er købt 4 buer, 3 til børn indtil 12 år og en til de lidt større. Der er buer til både højre og venstrehånd. Sammen med buer og 3D dyr er købt 2 store skiver hvor man sætter papirskiver eller andet. Det kræver en smule instruktion af bruge langbuerne og så skal sikkerheden naturligvis være i orden. Alt sammen noget man bliver grundigt orienteret om hvis man vil gøre brug af buerne. Det er naturligvis muligt at få en instruktør med ud hvis det skønnes nødvendigt.

Vi glæder os rigtig meget til at tage grejet i brug og se hvordan det bliver taget imod af de unge, men vi er ikke i tvivl om at dette er et stort aktiv i forhold til de unge.