Offentliggjort den: 22. maj 2023

Straf omgjort i sag om kniv

Efter juridisk bistand fra jægerforbundet fik et medlem omgjort bødestraf og undgik at miste jagttegnet, efter i god tro at have erhvervet sig en ulovlig kniv på internettet.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Historierne om uheldige jægere, der mister politiets vandelsgodkendelse og dermed retten til jagttegn i en årrække, dukker stadig op af og til. Fristelserne på det store, verdensomspændende internet er som bekendt utallige, og ofte er varerne både billige og måske endda portofrie. Men toldkontrollen er effektiv, og selvom tendensen for beslaglæggelser af ulovligt importerede effekter har været for nedadgående, er der stadig folk, der ikke tænker sig om.

Toldstyrelsens konfiskerede effekter kan være alt fra kastestjerner, knojern, springknive, peberspray og de såkaldte counterstrike knive, som ofte er udformet som ulovlige halsknive. Også genstande, som umiddelbart ikke ligner våben såsom kreditkort, der kan foldes ud som knive, eller strømpistoler kamufleret som lommelygter, læbestift eller lignende, bliver opdaget og tilbageholdt. I disse tilfælde er der selvfølgelig ingen kære mor.

Men så er der alle de andre. Dem, der handlede i god tro og f.eks. købte en tilsyneladende uskyldig foldekniv, som viste sig at være noget andet end annonceret.

En uskyldig foldekniv – tilsyneladende

Seneste eksempel, som Danmarks Jægerforbund har været involveret i, stammer fra Lolland-Falster, hvor en jæger sidste år blev idømt en bødestraf på 3.000 kroner for at have købt en kinesisk kopi af den såkaldte Browning-kniv - umiddelbart en almindelig foldekniv, hvilket da også fremgik af såvel produktbeskrivelse som af billederne på det website, der udbød den til salg. Men i toldkontrollen opdagede man, at knivsbladet var fjederassisteret, hvilket betyder, at der reelt var tale om en springkniv.

- Vi har set nogle stykker af denne her type sager før - altså hvor en jæger i bedste mening køber noget, der ser lovligt ud - men som ved nærmere eftersyn viser sig at være det modsatte, forklarer jægerforbundets jurist, Mikala Høj Laursen.

I sagens natur har Danmarks Jægerforbund kun mulighed for at tilbyde juridisk bistand til medlemmer af forbundet.

Juridisk tovtrækkeri endte godt

Mikala Høj Laursen forklarer, at mange jægere blot skynder sig at betale bøden for at få den ubehagelige oplevelse lagt bag sig. Men:

- Så snart man har betalt, kan man være ret sikker på at miste sin vandelsgodkendelse hos politiet. Og så ryger jagttegnet og alle våbentilladelser i en årrække. Derfor er det vigtigt at man tænker sig om og tager fat i jægerforbundet, hvis man er i tvivl, lyder det fra DJ-juristen.

I sin bemærkning til statsadvokaten i København skrev Mikala Høj Laursen bl.a. følgende:

"Af produktbeskrivelsen fremgår det ingen steder, at kniven er enten en springkniv eller en fjederassisteret kniv. Kniven beskrives på hjemmesiden som en foldekniv til blandt andet udendørs aktiviteter som jagt, og ud fra denne beskrivelse sammenholdt med billederne i produktbeskrivelsen vurderer jeg også kniven som en almindelig, lovlig foldekniv. På baggrund af de informationer, der har været tilgængelige ved købet af kniven, er der efter min professionelle vurdering tale om en helt almindelig, lovlig foldekniv (…)"

I det pågældende tilfælde måtte sagen tre gange frem og tilbage mellem politiet og jægerforbundet, før sagen til sidst endte med at statsadvokaten i København gav DJ-juristen medhold og effektuerede en omgørelse og tilbagebetaling af bøden. Dermed var også DJ-medlemmets jagttegn sikret.

Ekstra hård straf til jægerne

Men selvom det altså gik godt denne gang, er der omvendt heller ingen grund til at udfordre skæbnen:

- Det er altid forbundet med en risiko, når man køber den slags varer på internetsider som f.eks. Wish, ebay og Alibaba, og vi kan jo ikke garantere at vinde hver gang. Så mit bedste råd til jægerne er, at de skal lade være. Køb kniven i en dansk jagtbutik i stedet for. Det er meget sikrere, formaner Mikala Høj Laursen.

Reelt straffes jægerne jo ekstra i forhold til ikke-jægere, idet de både må betale bøden og afhænde deres jagtvåben og afstå fra at gå på jagt i hele den periode, hvor samtykket er inddraget. Ønsker du at vide mere om reglerne for politiets samtykke til jagttegnet, så kan du læse mere i artiklen Hvad er en vandelsgodkendelse?