Offentliggjort den: 09. juni 2021

Færre ulovlige våben i toldkontrollen

Der bliver fundet færre våben i postpakker i toldkontrollen - og dermed sandsynligvis også færre sager om jægere, der mister samtykke til jagttegnet.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Max Steinar

Noget lader til at den megen og vedholdende oplysning vedr. faren ved at købe tilsyneladende uskyldigt udseende gadgets og småknive på internettet har båret frugt. I hvert fald kan Toldstyrelsen melde, at antallet af ulovlige våben, der snuppes af tolderne i postpakker, er raslet ned med over 50 procent. I 2020 registrerede Toldstyrelsen således godt 5.500 ulovlige våben, hvilket er mere end en halvering fra 2019, hvor tolderne fandt over 13.000 våben.

I årene 2015 til 2019 oplevede Toldstyrelsen en bekymrende stigning i antallet af beslaglagte våben. Våbnene dækker alt fra kastestjerner, knojern, springknive og peberspray. Også genstande, som umiddelbart ikke ligner våben såsom kreditkort, der kan foldes ud som knive, eller strømpistoler kamufleret som lommelygter, læbestift eller lignende, bliver opdaget og tilbageholdt.

Det oplyser Toldstyrelsen på sin hjemmeside.

Køb dansk - det er det sikreste

I Danmarks Jægerforbund modtager de juridiske medarbejdere stadig en del henvendelser fra jægere, som står til at miste samtykket til jagttegnet efter at have købt tilsyneladende uskyldige gadgets og lommeknive på internationale websites. Her er håbet, at faldet i Toldstyrelsens sager også smitter positivt af på jægerne.

- Vi har igennem længere tid gjort meget ud af at informere om den fare, der ligger i at købe den slags sager på internettet. Konsekvenserne kan være meget store, og derfor er det da også positivt at det nu ser ud til, at folk har forstået budskabet, lyder det fra Marie-Louise M. Achton-Lyng, formand for jægerforbundets våbenudvalg.

Dog understreger hun fortsat behovet for at være aldeles OBS på problemet, som vi aldrig bliver færdige med at minde jægerne om:

- Er man det mindste i tvivl, så lad være med at købe det. Køb dansk, det er altså det sikreste, siger hun.

Når pakker med våben, som formodes at være ulovlige, bliver tilbageholdt af Toldstyrelsen, bliver sagen overdraget til politiet, som foretager en konkret vurdering. Herefter kontaktes modtageren af pakken med en evt. sigtelse for brud på våbenlovgivningen.