Offentliggjort den: 18. juni 2022

Naturnørd får Jægerprisen 2022

REPRÆSENTANTSKABSMØDET 22: Årets Jægerpris går til en dedikeret formidler af naturen via digitale medier. Naturnørden, aka Jonas Gadgaard, får den prestigefulde pris for sit utrættelige engagement.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Jesper Brixen

Over 400 videoer på youtube-kanalen NATURNØRD er det blevet til så vidt. Og flere kommer hele tiden til, for manden bag opdaterer sin side med nye fortællinger fra naturen hver eneste mandag og fredag.

Med et par millioner visninger på siden samt en facebookside med tusindvis af følgere, har årets modtager af den prestigefulde Jægerpris, naturvejleder Jonas Gadgaard, for længst præsteret mere i naturens tjeneste end de fleste nogensinde når. For nogle år siden valgte han at tage formidlingen af jagten ind i sit digitale univers, og gjorde på den måde jægeren til en naturlig del af fortællingen om naturen.

Skrappe kriterier for Jægerprisen

På hvert repræsentantskabsmøde i Danmarks Jægerforbund er der mulighed for at uddele Jægerprisen. For at komme i betragtning skal modtageren opfylde en eller flere af følgende kriterier:

• Man skal have taget et ekstraordinært og modigt initiativ
  • Man har været nyskabende
  • Man har haft fokus på at udvikle en stærk og frivillig organisation, som fremmer jægernes, jagtens og/eller naturens sag i det brede og langsigtede perspektiv

I motivationen, som blev sendt ind til jægerforbundet, understreges det blandt andet, at Jonas Gadgaard med sit alias Naturnørd en person, der smitter med sin entusiastiske fortælleevner og sin dybe og brede viden om naturen.

Årets naturformidler i 2019

Det var under et stort bifald at DJ-formand Claus Lind Christensen kunne kalde den dedikerede nørd op på podiet, da årets repræsentantskabsmøde løb af stablen lørdag den 18. juni.

- Jonas, det er ikke første gang du modtager en hæder for dit arbejde. Rent faktisk blev du på Naturmødet i 2019 kåret til årets naturformidler, så det er ikke første gang at nogen har fået øje på dine gode evner. Men det holder os på ingen måde tilbage. For med den måde du formidler naturen og på den måde, du har taget jagten ind på, rammer du langt ud i befolkningen - ung som gammel. Der gør du en forskel for jagten, ja, jeg vil gå så vidt som til at sige, at du på bedste vis bidrager til Danmarks Jægerforbunds vision om ”God jagt i generationer,” sagde Claus Lind Christensen blandt andet.

- Det, du gør, er vigtigt. Det er vigtigt for naturen, vildtet, jagten og jægerne. Det er vigtigt, fordi du er med til at skabe forståelse og bygge bro. Tak for indsatsen, fortsatte DJ-formanden.