Offentliggjort den: 08. april 2022

Høje koncentrationer af PFOS i ænder fra Harboøre Tange

Analyse af vilde ænder fra Harboøre Tange viser, at der er risiko for, at vildt fra området kan være forurenet med PFOS. Fødevarestyrelsen anbefaler, at man ikke spiser kød fra vildt, der har levet i området. Det er jægerens ansvar at sikre sig, at kød der overdrages til andre, ikke udgør en risiko for aftageren, understreger Styrelsen.

Tekst: Fødevarestyrelsen

Myndighederne har fundet flourstoffer i områderne omkring Thyborøn på Harboøre Tange. Laboratorieanalyser af vildtlevende ænder viser nu, at de tre undersøgte dyr har optaget PFOS i høje koncentrationer.

Det skriver Fødevarestyrelsen i dag på sin hjemmeside.

- Vores analyseresultater betyder, at det ikke kan udelukkes, at der kan være et højt indhold af PFOS i fugle, harer, rådyr og andet vildt med fast base i området. Derfor er vores anbefaling, at man ikke spiser kød fra vildt, der har levet i området, siger kontorchef Henrik Dammand Nielsen, Fødevarestyrelsen.

PFOS er konstateret flere steder i vandmiljøet i området - herunder i prøver fra overfladevand, og derfor kan både fugle og andet vildt have optaget PFOS i kritiske mængder.

- Vi har en situation, hvor vi må gøre områdets jægere opmærksom på, at deres bytte kan have forhøjede mængder PFOS. Det er jægerens ansvar at sikre sig, at kød der overdrages til andre, ikke udgør en risiko for aftageren, siger Henrik Dammand Nielsen.

PFOS er et fluorstof, der blandt andet er mistænkt for at give øget risiko for forhøjet indhold af kolesterol i blodet, kræft, nedsat immunforsvar og hormonforstyrrende effekter.

Danmarks Jægerforbund følger sagen løbende og informerer her på siden, så snart der måtte være udvikling i sagen.