Offentliggjort den: 30. marts 2021

Tysk jagttegn for udlændinge! Hvordan er status

Danmarks Jægerforbund får i øjeblikket mange henvendelser fra forståeligt frustreret danske jægere, der ofte har store udfordringer med at få udstedt et tysk Ausländerjagdschein (jagttegn til udlændinge). Jægerforbundet har derfor kontaktet det landsdækkende tyske jægerforbund Deutsche Jagdverband (DJV) og stillet en række spørgsmål.

Tekst og Foto: Nicholai Vigger Knudsen

En af årsagerne til denne frustration er, at de tyske myndigheder i 2020 og igen her i 2021 har skærpet håndhævelsen af reglerne for udstedelse af netop jagttegn til udlændinge. Før i tiden kunne vi som danske jægere få udstedt vores tyske jagttegn i f.eks. Flensborg blot ved at møde op med de rigtige papirer, og - vupti - så havde man sit tyske jagttegn kort tid efter. Den tid er forbi.

Skærpede krav?

De tyske myndigheder har længe krævet - ligesom de danske myndigheder - at enhver ansøger skal godkendes af de tyske sikkerhedsmyndigheder. Det er ikke noget nyt. Det nye er, at myndighederne har indskærpet at reglerne nu skal håndhæves.
I Danmark tager det cirka fire uger at få behandlet en ansøgning om gæstejagttegn. Miljøstyrelsen udsteder nemlig kun jagttegn efter samtykke fra politiet, og det gælder også ved udenlandske jægere. Fire uger er desværre også det, du de fleste steder i Tyskland må forvente fremadrettet, når du ansøger om et Ausländerjagdschein.

Hvor lang tid gælder det?

Som udgangspunkt har det hidtil været muligt at få enten et 14-dages eller et 1-års jagttegn som dansker. De tyske jægere har desuden mulighed for at få et 3-års jagttegn. De fleste jagttegnskontorer i Tyskland vil dog fremadrettet kun udstede 14-dages jagttegn, medmindre du kan dokumentere at du har varig adgang til jagt i Tyskland, og derfor har et legitimt behov for et 1-års jagttegn.

Da det overordnede krav til 1-års jagttegn er, at ansøgeren skal have bestået en jagtprøve i sit hjemland, der svarer til den tyske, er det op til den enkelte delstat om de i dette tilfælde vil anerkende den danske jagttegnsprøve. Den nyeste godkendelsesliste som det tyske jægerforbund havde adgang til, viser at kun ti ud af de seksten delstater anerkender den danske jagttegnsuddannelse.

Du kan derfor risikere at skulle ansøge om et 14-dages jagttegn mere end en gang i løbet af en enkelt jagtsæson, hvis du eksempelvis er inviteret på jagt to gange med længere tids mellemrum.

Hvad koster det?

Beløbet for at udstede de forskellige tyske jagttegn fastsættes af delstaterne. Der er altså ingen generel oversigt over dette, og gebyrerne kan variere ganske meget fra delstat til delstat.

Hvor skal jeg ansøge?

Rigtig mange danske jægere har været vant til at få udstedt deres tyske jagttegn i Flensburg. Det er desværre slut, medmindre du skal på jagt i delstaten Slesvig-Holsten. De tyske myndigheder har nemlig vedtaget, at en udenlandsk jæger officielt kun kan få udstedt jagttegn i den delstat hvor han eller hun skal på jagt. Det betyder at du som dansk jæger i dag skal søge om tysk jagttegn på et jagttegnskontor i den delstat hvor du kan dokumentere at du skal på jagt.

Et godt tip til at finde et lokalt jagttegnskontor er, at du i Google eller Google-Maps søger på ”Untere Jagdbehörde”, eventuelt efterfulgt af delstatens navn. På denne måde finder du relativt hurtigt frem til et jagttegnskontor, der kan hjælpe dig.

Hvor gælder jagttegnet?

Det tyske jægerforbund oplyser, at når du først har fået udstedt et jagttegn i en delstat, er det også gældende i de resterende 15 delstater.

Hvilke oplysninger skal de bruge?

De fleste af os der jager i Tyskland, har igennem årene ansøgt om jagttegn i Flensburg, og har derfor vænnet os til hvilke dokumenter vi skulle sende til jagttegnskontoret der. Da udstedelsen af jagttegn nu foregår i de enkelte delstater, skal vi hver især til at undersøge hvad der kræves i den enkelte delstat, og i nogle tilfælde endda hvad der kræves på de forskellige jagttegnskontorer i den enkelte delstat.

De fleste vil kræve:

• Dokumentation for at du har tegnet en jagtansvarsforsikring, der dækker det de tyske myndigheder kræver. Her er den danske jagtansvarsforsikring ikke nok. Læs evt. mere om den nye Europæiske Jagtansvarsforsikring som medlemmer af Danmarks Jægerforbund kan få til fordelagtig pris, og som i modsætning til mange andre jagtansvarsforsikringer dækker i hele Europa
  • At du har udfyldt en specifik tysk ansøgningsblanket. Stort set hvert enkelt jagttegnskontor har deres egen ansøgningsblanket, som skal udfyldes i forbindelse med ansøgningen
  • Bevis for at du har et gyldigt dansk jagttegn. For de fleste delstater er det nok at vedhæfte det bekræftelsesbrev du kan få fra Miljøstyrelsen, der dokumenterer at du har gyldigt jagttegn og ret til i Danmark at gå på riffel-, hagl- og/eller buejagt. (du kan bestille bekræftelsen på dansk, engelsk, tysk eller fransk, ved at gå ind på mitjagttegn.dk under selvbetjening. Normalvis sendes bekræftelsen til din e-Boks inden for 2-3 timer). Når jeg skriver de fleste delstater, er det fordi vi er bekendte med, at eksempelvis delstaten Brandenburg sjældent acceptere denne danske bekræftelse. De kræver som oftest, at du har været fysisk forbi en autoriseret tysk translatør, som kan bekræfte, at der er tale om et gyldigt dansk jagttegn
  • Eventuelt pasbillede, kopi af billedlegitimation og oversat og certificeret dokumentation for gyldigt jagttegn (ved udstedelse af nyt jagttegn). Danmarks Jægerforbund arbejder på at få delstater som f.eks. Brandenburg til at kontakte Miljøstyrelsen i Danmark og den vej igennem forhåbentlig anerkende den danske oversættelse

Så skulle du være klar til at gå på jagt – knæk og bræk!

Anerkendelse af udenlandske jagttegnsprøver (per august 2016)

De 16 tyske delstater:

• BW – Baden-Württemberg