Offentliggjort den: 22. september 2021

FM i jagtfeltskydning: Hul i hullet

Det blev en rekord-spændende finale for mesterskytterne, da Danmarks Jægerforbund afviklede sit forbundsmesterskab i jagtfeltskydning i Ulfborg søndag den 19. september. Jacob Christensen og Matias Nielsen kæmpede indædt om guldet, helt frem til sidste skydning – hvor den første melding fra markørgraven var, at den førende Mathias havde ramt helt forbi med et af sine tre skud.

Tekst og Foto: Max Steinar

Ingen kunne brokke sig over vejret, da de 227 skytter til jægerforbundets næststørste mesterskab gik ud på det enorme område ved skyttecenteret i Ulfborg. Let overskyet, ingen regn og en i starten overkommelig blæst. Næsten perfekte skydeforhold. Ingen kunne ej heller klage over mangel på spænding, skulle det vise sig, da de ti bedste skytter skulle fordele guld, sølv og bronze, for det blev den mest spændende finale i mesterskabets 30-årige historie.

Efter den ordinære skydning lå den flerdobbelte mester, Jacob Christensen, på førstepladsen med 415 point – og samme pointscore havde Mathias Nielsen, men Jacob havde skudt bedst på den sidste standplads i den ordinære skydning, og var derfor nummer 1. Jacob er den mesterskytte, som har slidt mest på vinderpodiet; han har været uafbrudt deltager i finalen siden 2008, og har de sidste seks år i træk været på podiet, med to guld, en sølv og en bronze som resultat.

Mathias er derimod et næsten ubeskrevet blad i DJ-mesterskabs regi; han skød sin allerførste feltskydning for fire år siden, og var med i Ulfborg første gang for to år siden. Her blev han nummer tre i jægerklassen, og dermed rykkede han op i mesterklassen, hvor han blev nummer 20 sidste gang, FM blev afviklet inden coronaen ramte, altså i 2019. Det var dog ingen overraskelse for de indviede, at den 27-årige medarbejder fra firmaet Våbensmeden på Midtsjælland kom i finalen i år, da han har fået en glødende interesse for PRS-skydning, altså præcisionsskydning på lang hold.

Tæt løb

I første skydning af de fire i finalen – 180 meter, tre skud liggende – mistede Jacob ét point af de 30 mulige, og da Mathias skød fuldt hus, måtte Jacob vige førstepladsen ved næste standplads, 150 meter siddende. Her skød Mathias 10, 9 og 8, mens Jacob scorede 10, 10 og 9, og altså igen var på førstepladsen med en føring på ét point forud for den krævende stående skydning på 100 meter.

I alle fire del-skydninger var målet DJ’s bukkeskive. Vinden var frisket en anelse, og kom forfra, skråt fra venstre. Den spillede en rolle – men hvor stor? To gange måtte Jacob tage riflen ned, trække vejret nogle gange, og starte forfra. Da han havde sluppet sit sidste skud, havde han et lidt ærgerligt udtryk i ansigtet:

- Jeg tror desværre det blev to 8’ere og en forbier!

Han tog fejl; det blev to 9’ere og en 8’er, mens Mathias skød flotte 10, 10 og 9.
Altså byttede de igen plads, og Mathias var nu foran med to point før fjerde og sidste skydning. Denne er meget spændende og publikumsvenlig, idet skytterne skyder på 180 meter på tid, 20 sekunder, OG skal stå cirka 10 meter bag deres våben, og i skydetiden løbe frem, kaste sig ned, lade (ladt magasin sidder i), og afgive de tre skud.

En forbier!

Der gik et gisp igennem tilskuerne, da markeringen lød: Mathias havde totalt bommet et skud! En stor sjældenhed på det niveau, og den 27-årige sjællænder var da også fast i mælet, da han erklærede, at han garanteret ikke havde skudt helt forbi skiven.

De to hjælpere i markørgraven fik besked om at bringe Mathias’ skive op til dommerne, hvor den blev udsat for minutiøs undersøgelse. Det tog ikke lang tid for dommerne, med riffeludvalgsformand Per Henriksen i spidsen, at fastslå, at der ret tydeligt sad to kugler i samme hul. Hvilket også Jacob Christensen var enig i, og da begge skytter havde scoret 30 point her, havde Mathias vundet sit første DJ-mesterskab. Så blev der ellers ønsket bredt tillykke til de to og til René Kristiansen med bronze. Han havde ligget solidt på den placering gennem hele finalen, og endte med at skyde bedst i netop finalen ved kun at miste tre point af 120 mulige. Flot præstation.

Alle kan deltage i FM i jagtfeltskydning. Enten ved at tilmelde sig kvalifikationsskydningerne i alle DJ’s kredse i foråret (hold øje med medlemsbladet for annoncering), eller ved at deltage uden for konkurrencen, med kort tilmeldingsfrist. Udbyttet i form af meget virkelighedstro træning er den samme.

Sæt kryds ud for den 18. september 2022!