Offentliggjort den: 30. juli 2020

Lang ventetid på våbentilladelser

Mange jægere, som lige nu går og venter på deres våbentilladelse, må væbne sig med tålmodighed. PAC lover at sætte alt ind på at indhente det forsømte efter ferien.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Har du købt en riffel for nogle uger siden, og venter du stadig utålmodig på våbentilladelsen fra Politiets Administrative Center (PAC)? Ja, så er du langt fra den eneste. Danmarks Jægerforbund har allerede modtaget en del henvendelser fra frustrerede jægere, som ikke kan forstå hvor deres våbentilladelser bliver af. Nu, hvor de er blevet digitaliseret, kan man endda nøjes med at tjekke sin e-Boks frem for postkassen, så ikke engang Post Nord kan bebrejdes.

En jæger, der henvendte sig til jægerforbundet for at høre, om man her kendte årsagen til den lange ventetid, kunne således oplyse, at han nu har ventet i over 8 uger på en tilladelse til en salonriffel med vekselpibe.

- Det er utrolig frustrerende at man køber en service og så skal vente i uvished før man får sit produkt. Det var aldrig gået, hvis jeg som selvstændig håndværker tilbød mine kunder den form for service, lyder det fra jægeren.

Et andet eksempel er en jæger, der indsendte sin ansøgning til en PARD-NV008 natkikkert til regulering af mårhund den 28. maj. Altså for noget nær præcis to måneder siden. Også han venter stadig.

8-10 ugers ventetid

Men desværre lader det til, at man er nødt til at væbne sig med yderligere tålmodighed. Den normale sagsbehandlingstid på 20 arbejdsdage, svarende til 4 uger, er i øjeblikket forlænget betydeligt - faktisk helt op til 8-10 uger.

- Normalt plejer vi at nå at behandle ansøgningerne i forbindelse med bukkejagten før sommerferien, men det er simpelthen ikke lykkedes for os i år, forklarer afdelingsleder ved PAC, Jesper Byskov.

Han begrunder forsinkelsen med presset, som har været lagt på afdelingen i forbindelse med COVID-19, men lover til gengæld at sætte turbo på sagsbehandlingen efter ferieperioden, hvor bemandingen har været reduceret. Allerede i næste uge begynder de fleste medarbejdere i Politiets Administrative Center dog at vende tilbage fra deres sommerferie.

Læs også artiklen: Nyt våbensystem skal føre PAC ind i den digitale tidsalder

Erhvervstilladelser prioriteres først

På PAC's hjemmeside er der etableret en FAQ, hvor man kan orientere sig om gængse spørgsmål og svar i forbindelse med bl.a. våben. Her

Under spørgsmålet "Jeg har ansøgt om våbentilladelse for noget tid siden. Hvornår kan jeg forvente svar?" lyder svaret i øjeblikket således:

"Du skal forvente, at der går længere tid end sædvanligt, før du får svar. Vi ved desværre endnu ikke, hvor meget svartiden bliver forlænget, men så snart vi er nået til din sag, hører du fra os. Afdelingen prioriterer opgaverne således, at ansøgninger om erhvervstilladelser og sager om tilbagekaldelse af våbentilladelser har førsteprioritet. Denne prioritering skal være med til at holde hjulene i samfundet i gang og opretholde det høje sikkerhedsniveau på våbenområdet."

Se hele FAQ'en her.

Om Politiets Administrative Center

Politiets Administrative Center (PAC) er et landsdækkende center, som løser administrative opgaver for hele politiet inden for områderne automatisk trafikkontrol, bøde, kriminalregisteret, kørekort, tilladelser og våben. PAC er en del af Midt- og Vestjyllands Politi og har et tæt fagligt samarbejde med Rigspolitiet.