Offentliggjort den: 05. marts 2020

En fælles indsats for naturen

Stor opbakning til en gravreguleringsdag, arrangeret af mårhundegruppen Varde Øst, gav både spændende oplevelser og en håndsrækning til naturen. Se filmen her.

Tekst og Foto: Christian Lang Jensen

Mårhundegruppen Varde Øst afholdte sidste år en succesfuld gravreguleringsdag på tværs af foreninger og skel i området. Det blev en stor succes med omtrent 40 deltagende jægere, som i fællesskab afsøgte kunst- og naturgrave for mårhunde og ræve. På dagen blev der nedlagt to mårhunde og tre ræve.

Samarbejde på tværs af foreninger

Den 23. februar i år blev indsatsen gentaget, og denne gang mødte i omegnen af 90 jægere op, hvilket må siges at være et ganske imponerende fremmøde. Nogle var kørt hele vejen fra Fyn for at hjælpe til. Karsten Thuesen Klint, som stod for den overordnede planlægning af dagen, udtrykte stor glæde over, at så mange jægere stod klar til at hjælpe med at efterse de mange kunst- og naturgrave i området. Han betonede vigtigheden af samarbejde og vidensdeling på tværs af foreninger og skel i kampen mod mårhunden.

Samtidig var dagen en oplagt mulighed for at få nye jagtbekendtskaber, og snakken gik derfor lystigt til den fælles morgenmad i Ansager Jagtforenings lokaler. Efter morgenmaden blev de 90 jægere inddelt i 16 hold, hvorefter den fælles indsats for naturen blev indledt.

1 mårhund, 11 ræve

Dagen forløb godt, da en enkelt mårhund og 11 ræve lå på paraden efter dagens strabadser. Mårhunden blev indfanget i levende live i håbet om, at den kunne bruges som judasdyr. Det viste sig at være en ung han, og dermed var den ikke egnet som judasdyr. Derfor blev den efterfølgende aflivet.

I filmen herunder kan du følge Karsten Thuesen Klint, Jakob Arnbjerg og Bo Skovdal på deres tur rundt i terrænet.