Offentliggjort den: 05. januar 2018

Juleaften hos jagtforeningen

Det blev en hel unik jul i Vestsjællands Jagtforening, der havde inviteret en gruppe værdigt trængende voksne og børn til en fantastisk (tidlig) julefejring i jagtforeningen.

Tekst: Carsten Dahl-Hansen, Danmarks Jægerforbund
Foto: Hans Munk

Jagtforenings formand, Hans Henrik Madsen, hørte sidste år i radioen, at mange ikke kunne få julehjælp hos diverse organisationer.

– Jeg fik så en idé om, at jagtforeningen måske kunne hjælpe – og bestyrelsen var straks med på tanken.

– En plan blev lagt, og vi spurgte Kalundborg Sportsfiskerforening, som vi deler klubhus med i Kalundborg, om de ville være behjælpelige i forbindelse med at arrangere en juleaften for værdigt trængende. Det ville de gerne, og det samme gjorde sig gældende med en stribe sponsorer samt Kalundborg Kommunes familieafdeling, der udvalgte otte voksne og 12 børn.

– Vi kan alle havne i samme situation som disse mennesker, og så er det godt, at vi kan hjælpe hinanden, forklarer idémanden Hans Henrik Madsen.

Og hjulpet blev der så sandelig, for de 20 gæster kunne til den tidlige ”juleaften” den 11. december nyde lystfiskernes røgede makreller til forret og derefter ænder, flæskesteg og risalamande med mandelgaver til børn og voksne.

Der var også et indlæg om, hvorfor vi holder jul, og så blev der selvfølgelig sunget julesalmer ved det sponserede juletræ med fin pynt lavet af lokale børnehavebørn og elever fra 0. klasse, der havde skrevet mange små personlige hilsner til de 20 gæster hos jagtforeningen. Flere af arrangørernes egne børn var også med til den festlige aften, og der blev leget på kryds og tværs.

– Det hele fungerede som én stor familie, og flere af gæsterne dannede selv relationer med hinanden, som vi havde håbet. Aftenen var en kæmpesucces og rigtig hyggelig, bl.a. fordi vi ikke var så mange, at det kom til at ligne et halbal, siger jagtforeningsformanden.

– Med Kvickly Kalundborg som jagtforeningens hovedsponsor og en hel masse andre lokale sponsorer og hjælpere hos hvem vi mødte en kolossal velvilje, kunne vi tilbyde vores 20 gæster at hente og bringe dem hjem – sammen med et gratis juletræ tilskåret efter ønske – og bl.a. tre flotte gaver hver. Og dertil to store poser med flæskesteg, and, chokolade, småkager og andet godt, da aftenen sluttede. Gæsternes glæde og tilbagemeldinger var simpelthen rørende og gjorde rigeligt arbejdet værd, og vi gør det igen næste år, oplyser Vestsjællands Jagtforenings formand, Hans Henrik Madsen.