Jagttidsfejl rettet i ny bekendtgørelse

Da jagttidsbekendtgørelsen trådte i kraft tidligere på sommeren, var det med flere fejl. Efter henvendelse fra bl.a. DJ er disse nu blevet rettet.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

På en dag hvor der både er kommet ny bekendtgørelse for jagt med rovfugle og for buejagt på det store hjortevildt, er der også kommet en ny jagttidsbekendtgørelse.

Bekendtgørelsen retter de fejl, som desværre var i den bekendtgørelse, der trådte i kraft 1. juli. Det drejer sig om

• Fyn, hvor dåhjort større end spidshjort fejlagtigt havde fået angivet jagttiden til 01.10-31.01 og 16.12-31.12. Her står nu 01.10-31.10 og 16.12-31.12.
  • Tønder/Esbjerg, hvor den generelle jagttid var angivet for då og dåhjort. Her står nu, at då og dåhjort er fredede, således at kun dåkalv har jagttid.
  • Fredericia, hvor der i beskrivelsen af området ikke var nævnt Fredericia Kommune, selvom hele Fredericia Kommune er med i forvaltningsområdet.

Fra Danmarks Jægerforbund er vi glade for, at fejlene er blevet rettet. Vi ser sådanne fejl som ganske problematiske, da der fra samfundet er store og berettigede forventninger til, at jægerne lever op til gældende lovgivning. Derfor må det også kunne forventes, at myndighederne leverer et korrekt grundlag, hvor det er muligt at overskue de regler, som til tider kan være ganske komplicerede.

Du kan se den nye bekendtgørelse her

Læs Claus Lind Christensens tillykke til de danske jægere her

Du kan læse om den nye bekendtgørelse for buejagt på det store hjortevildt her

Du kan læse om den nye bekendtgørelse for jagt med visse rovfugle her