Offentliggjort den: 26. februar 2018

Hav udstyret i orden

Grundig forberedelse er altid godt – ikke mindst, når man begiver sig ud på fjerne jagtmarker. Hvis man kender jagtskikkene på rejsemålet, terrænets beskaffenhed, de klimatiske forhold og det vildt, man skal jage, er man godt på vej.

Tekst: Kim Lykke Jensen, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund

Når man begiver sig ud i verden, er det vigtigt, at man har medbragt det rigtige udstyr, ellers kan det gå ud over fornøjelsen og jagtlykken.

I første omgang handler det om at medbringe det rigtige våben. Handler det om svært strabadserende bjergjagt eller jagt over lange afstande kan det være en god ide at fokusere på lette våben – efter udbredelsen af våben med syntetiske skæfter er der virkelig mange ultralette våben at vælge imellem.

Kalibervalget er i sagens natur også rigtigt vigtigt. Lovkravene til den pågældende vildtart i det pågældende land skal naturligvis være overholdt, men det er som udgangspunkt en god ide ikke at benytte den mindst tilladte kaliber – medmindre der er tale om jagt på mindre skudstærkt vildt. Drejer det sig om topjagt på urfugl, handler det eksempelvis om at benytte en lille kaliber og et spidsskarpt projektil. Handler det imidlertid om jagt på f.eks. vandbøfler, kræver det en stor kaliber og et egnet projektil. Det vil være en god ide at tage en snak med din jagtrejsearrangør eller søge information om dette emne på nettet i god tid, inden du bestiller din jagtrejse. Det gælder i øvrigt alle andre praktiske forhold om jagten, vildtet og jagtrejsemålets terræn og klima.

Tøj og udstyr

I forhold til al jagtbeklædning gælder det, at tøjet skal give en fornuftig bevægelsesfrihed – samtidig med, at det yder en beskyttelse mod vind og vejr. Det gør en stor forskel, om man er fysisk aktiv på jagten, eller man sidder stille.

Uanset om man er i varme eller kolde egne, kan man have glæde af at have svedtransporterende tøj inderst og bygge flere lag tøj på, alt efter hvordan vejret og aktivitetsniveauet forventes at være. Fodtøjet er også en vigtig del af udstyret. Til langt de fleste typer jagt i de fleste verdensdele er en god vandrestøvle det bedste valg.

En kikkert er også del af universaludstyret. Sørg for at medbringe en kikkert, der passer til de lysforhold og afstande, der er relevante i forhold til jagtens udøvelse. En fornuftig afstandsmåler vil være god at medbringe, da afstandsbedømmelse i fremmed terræn kan være en svær størrelse. En passende kniv skal selvfølgelig også medbringes. En skydestok er i forbindelse med de fleste jagtformer også fornuftig at medbringe (læs mere om dette emne andetsteds i dette blad.).

Men noget af det allervigtigste at huske, når man begiver sig ud i verden, er ens egen jagtetik. Man skal aldrig lade sig presse ud i situationer, hvor man går på kompromis med hverken sikkerhed, dyrevelfærd eller egne grænser i forhold til eksempelvis skudafstande.

Knæk og bræk derude!

Jæger - jagtrejser

Du har netop læst en artikel, som har været bragt i et tillæg til Jæger. Magasinet Jæger er Danmarks ubetinget største magasin om jagt, vildt og natur. Og så er det Danmarks Jægerforbunds medlemsblad. Vil du også modtage Jæger 11 gange om året i din postkasse, så meld dig ind i dag her.