Grundbogen Jagttegn er i høj kurs

På trods af nedgangen i antallet af nye jægere og jagttegnsaspiranter har jægerforbundet oplevet en stigning i efterspørgslen af undervisningsmaterialet Jagttegn.

Tekst: Jes Mikkelsen, Danmarks Jægerforbund

I går kunne vi her på siden fortælle om, at antallet af nye jægere og jagttegnsaspiranter er faldende. På trods af det har forlaget SEGES og Danmarks Jægerforbund, der i samarbejde udgiver undervisningsmaterialet Jagttegn, noteret en stigning i salget på alle parametre.

Bogen Jagttegn er udarbejdet, så den er mere end blot undervisningsmateriale. Den kan nemlig bruges som opslagsbog igennem hele jægerlivet. Fagligheden sikres af Jægerforbundets mange kompetente fagmedarbejdere, der bidrager med deres specialviden på de enkelte områder inden jagtens verden.

Derfor ser Jægerforbundet og SEGES også det stigende salg af bogen som en anerkendelse af det faglige niveau, som både jagttegnskursuslærerne og aspiranterne kan drage nytte af i undervisningen.

Krystalkuglen viser mere digitalt

Danmarks Jægerforbund og SEGES har nu i en årrække udgivet Jagttegn, lovsamlingen til Jagttegn og en række andre produkter, som kredser om læring i forbindelse med jagttegnsundervisningen. Dertil kommer det digitale læringsunivers jagtprøven.dk, som man får adgang til, når man køber bogen. Her finder man 1500 spørgsmål, som man kan teste sig i, og som minder om dem, man møder til jagtprøven, sammen med bogen som lydbog og meget andet. Senest er bogen også udgivet som en interaktiv e-bog, hvor den er beriget med ekstra fotos, video og fakta, der gør læringssituationen mere aktiv.

Den digitale satsning har allerede høstet mange positive tilbagemeldinger fra såvel undervisere som aspiranter. Især den digitale e-bogsversion har givet nye dimensioner til undervisningen, hvor fx en komplet søgefunktion giver nye måder at få overblik over stoffet på, ligesom underviseren kan sætte bogen direkte op på tavlen.

E-bogen er i en begrænset periode lige nu gratis på jagtprøven.dk for alle, men den vil forblive gratis for de undervisere, der benytter Jagttegn som deres primære undervisningsmateriale.

Inden længe udvides det digitale univers endnu mere, specielt med fokus på at vi bliver endnu bedre til at servicere jagttegnskursuslærerne, men naturligvis uden at vi går på kompromis med det høje faglige niveau.

Et samarbejde med styrker

Alle produkterne, som Danmarks Jægerforbund og SEGES med tiden har udviklet sammen, bunder i et partnerskab, hvor vi får sat hinandens styrker i spil.

SEGES er en moderne udgivervirksomhed og er garant for et smidigt og tidssvarende produkt, som lever op til det moderne krav til undervisningsmaterialer. Danmarks Jægerforbund bidrager med den faglige bredde og dybde, der sikrer, at aspiranter og undervisere har det bedste udgangspunkt til at skabe fremtidens jægere på både det faglige og etiske plan.

I den forgangne sæson købte partnerskabet det mangeårige undervisningsmateriale Vildt og Jagt for at sikre, at den viden, der var i det materiale, ikke forsvandt med en lukning, men blev bevaret i en overgangsperiode. De undervisere, der har været nødt til at skifte, har taget rigtig godt imod udfordringen, og selvom det har krævet en grundig forberedelse, at sætte sig ind i det nye materiale, har vi kun mødt gå på mod og samarbejdsvillighed. Det har også været en god læring for os, at hjælpe med at sætte undervisningen op efter Jagttegn-materialet.

Følg med på jagtprøven.dk over vinteren, hvor vi løbende vil lukke opdateringer ud. Til gavn for både undervisere og aspiranter, men først og fremmest for jagten.