Offentliggjort den: 11. november 2016

To ulve går sammen i Vestjylland

Flere mennesker i Vestjylland har hen over de seneste uger set to ulve sammen. For eksempel skete det fredag den 4. november under en større jagt i et skovområde vest for Ørnhøj, hvor 25-26 jægere deltog i en trykjagt.

Tekst: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund (fra Skandinavisk Dyrepark) og privatfoto.

Jagten var endnu ikke startet, idet jagtlederen var på vej rund for at sætte skytter af. En af disse, Bjørn Barslund, havde fået anvist post i et tårn, mens en kammerat stod på jorden et par hundrede meter derfra.

- Jeg havde fint udsyn flere hundrede meter væk, og opdagede hvad jeg først troede var to dådyr komme ud langt væk. Men jeg kunne godt se, da de kom tættere på, at ”dådyrene” havde lange haler, og forstod pludselig, at det var to ulve, jeg så på. Til sidst var de inde på under 100 meters afstand, mens jeg betragtede dem i min håndkikkert, fortæller Bjørn Barslund, som anslår ulvene til at være på størrelse med schæfere plus 20-30 procent (han er hundeinstruktør i Danmarks Jægerforbund).

Bjørn Barslund mener, at det var fordi jægerne var ved at blive sat på post, at ulvene blev presset ud af skoven.

Da han efter jagten fortalte om sin oplevelse, var nogle af de andre jægere ret skeptiske, men kammeraten havde også set ulvene, og poteaftrykkene stod knivskarpe og umiskendelig i majs stubben. 12-13 cm lange og 9-10 cm brede.

Ulvefoden. Privatfoto.

- Jeg skal aldrig glemme synet af de to store ulve og måden, de løb på. Jeg var heldig at nedlægge en kronhind, som for øvrigt blev jagtens eneste udbytte, men jeg må sige, at oplevelsen ved at se ulvene rangerer over mit jagtheld, siger Bjørn Barslund.

Der er som nævnt andre i Vestjylland, der har set to ulve på samme tid. En af disse er Hans Jørgen Egeholm, indehaver af Christiansminde Plantage ved Ørnhøj.

- Det var den 16. oktober lige omring kl. 8, hvor jeg sad ved en lysning i skoven, måske 150 meter lang og 40 meter bred. Her kom et dådyr løbende i fuld fart. Mellem et halvt og et helt minut senere kom en ulv til syne, ikke på sporet af dådyret, men på en parallel kurs. Den ulv var kun lige forsvundet i skoven på den anden side, da den anden ulv kom frem på nøjagtig samme kurs som den første ulv. De kom begge i det der jordvindende trav, ulve er kendt for, fortæller Hans Jørgen Egeholm. Han mener, at der var jagt hos naboen, og det var derfor, at ulvene og måske dådyret var sat i bevægelse.

- Jeg har aldrig set en ulv før, men de var cirka lige store. I størrelse som en rigtig stor schæfer, oplyser Hans Jørgen Egeholm, som i øvrigt var i skoven igen om aftenen, og på samme sted så tre dådyr.

Allerede i sommeren og efteråret 2014 kom de første beretninger om to ulve sammen. Ifølge Hans Erik Svart, specialkonsulent fra Naturstyrelsen, viser udenlandsk erfaring, at når to ulve går sammen, er det praktisk taget altid en han og en tæve. Kun fra Nordamerika kendes der eksempler på to ulve af samme køn, som slår følge med hinanden.

Pardannelse resulterer som bekendt i afkom. Men trods mange rygter om synet af voksne ulve og ulvehvalpe har der aldrig været ført et bevis for, at der har været hvalpe nogen steder i Jylland. Som minimum må man kræve, at folk vil stå frem med navns nævnelse i forbindelse med sådan en beretning. Det er ikke sket endnu.