Offentliggjort den: 09. januar 2018

Nu skal tænderne sendes ind

Nytåret er overstået og kronhjortene er nedlagt. Nu er det blevet tid til at sende tænderne ind til aldersvurdering via tandsnit. Du kan rekvirere kuverter her.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

Landet over er jagttiden på kronhjorte slut, og januar kan du passende bruge på at sende tænderne ind til Jægerforbundets tandsnitundersøgelse.

I år behøver du kun at indsende de to forreste tænder til aldersvurdering. Det kan du gøre ved at rekvirere konvolutter fra Danmarks Jægerforbund. Du skal bare sende din adresse til post@jaegerne.dk. På kuverterne er der også påtrykt et par spørgsmål, som du skal svare på. Så skal du bare frankere kuverten og sende den til os inden 1. februar. Et godt råd er at pakke tænderne ind i lidt køkkenrulle, så de ikke risikerer at lave hul i kuverten.

For at frigøre tænderne fra kæben, skal du sætte den afkogte kæbe i blød i cirka en halv time. Herefter kan du forsigtigt lirke fortænderne ud og skrabe dem fri for bindevæv. Se fotos af processen her.

Når indsamlingen slutter 1. februar, sendes alle tænderne til aldersvurdering via tandsnitsmetoden i Norge. Når svarene foreligger får alle, der har indsendt tænder, alderen på netop deres hjort(e) tilsendt. De modtager også fagrapporten, der udarbejdes på baggrund af den viden, som aldersbedømmelsen og jægernes svar på spørgsmålene giver. Du kan se fagrapporten fra 2017 her.

Der har været en del debat om sikkerheden ved tandsnitsmetoden. I Danmarks Jægerforbund mener vi, at forvaltningen af vores vildt skal basere sig på fakta, og derfor fortsætter vi også arbejdet fra sidste sæson med at indsamle mest mulig viden – også om vores hjortevildt. Vi har tidligere skrevet om netop sikkerheden ved tandsnitmetoden, og den kritik der har været heraf. Du finder artiklen her.

Indsamlingen støttes af hovedbestyrelsen og hjortevildtudvalget.