Offentliggjort den: 14. september 2017

Giftsagerne skader jagtens omdømme

Formand for Danmarks Jægerforbund Claus Lind Christensen ser med stor alvor på brugen af udlagt gift i den danske natur. Han har netop besøgt området i Store Vildmose og godsejer Jørgen Skeel.

Tekst: Torsten Linde Søndergaard, Danmarks Jægerforbund

Tidligt tirsdag morgen, få dage efter offentliggørelsen af giftfundet i Store Vildmose, kører Claus Lind Christensen ind på gårdspladsen på godset Birkelse Hovedgaard for at besøge godsejer Jørgen Skeel, som ugen forinden havde fået overrakt den ubehagelige nyhed om, at der var fundet tre forgiftede makreller på det nordligste af hans i alt seks jagtkonsortier.

Formanden for Danmarks Jægerforbund er kommet for at høre Jørgens Skeels fortælling og for med egne øjne at se området Grevens Ris i Store Vildmose, hvor udåden er fundet sted.

Godsejer bakker op om fordømmelse

Over et rundstykke fortæller Jørgen Skeel, at han er godt og gammeldags rasende over det, som har fundet sted på hans jord. Godsejeren er selv jæger, men han er ligeså meget fuglemand, og det er ganske tydeligt, at hans store stolthed er det kongeørnepar, der yngler ikke mindre end halvanden kilometer fra de forgiftede fisk.

- Jeg betragter den her sag, som et stort overgreb på naturen, og jeg håber inderligt, at politiet får opklaret det her svineri, siger Jørgen Skeel, som også selv har meldt sagen til politiet.

Jørgen Skeel lejer i alt 2.600 ha jagt ud, og han har aldrig før oplevet problemer af den her art og i særdeleshed ikke med gift. Selvom han, ifølge egne ord, ikke mistænker nogen, så er han glad for, at Danmarks Jægerforbund i så utvetydige meldinger har gjort det klart, at forbundet på det allerkraftigste tager afstand fra mennesker, som kan finde på at sprede gift i naturen.

- Der er ingen tvivl om, at den kraftigste fordømmelse er på sin plads her, siger Jørgen Skeel.

Danmarks Jægerforbund tager kraftig afstand

Danmarks Jægerforbund tager - som i de tidligere giftsager - naturligvis kraftig afstand fra at lægge gift ud i naturen. Endnu er ingen kendt skyldig i denne sag, heller ikke jægere, men det ændre ikke ved den tidligere udtalelse om, at hvis det viser sig at være en jæger, og denne er medlem af Danmarks Jægerforbund, så vil det betyde, at der bliver igangsat en eksklusionssag.

Det har der tidligere været kritik af fra enkelte jægere, og til det siger formanden for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen:

- Denne sag er alvorlig, og jeg kan konstatere, at hver gang der har været en sag med gift i naturen, så bliver sagen af omverden forbundet til jægerne. Derfor ønsker jeg at sende et kraftigt signal om, at hvis - og jeg understreger: hvis - det er en jæger, så tager vi på det kraftigste afstand fra vedkommendes handlinger, på samme måde som hvis det er en ikke-jæger. Set i lyset af sagens alvor, så håber jeg inderligt, at sagen bliver opklaret, for der er ingen, der har større interesse i at få stoppet giftdrabene end os jægere.

Læs mere om giftsagerne i Danmark i artiklen Hvem spreder giften carbofouran?