Offentliggjort den: 05. maj 2022

Våbenskandalen – hvad gør DJ

Våbenregistreringen i Danmark er nede, og desperationen stiger blandt jægere, sportsskytter og våbenhandlere. Den eneste løsning er midlertidige dispensationer, indtil systemet virker. Derfor skal der lægges et maksimalt pres på myndighederne, som bør iværksætte de midlertidige dispensationer.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard

I bund er grund er der kun én løsning på krisen med Politiets nedbrudte våbenregister – midlertidige dispensationsordninger for de borgere, som uforvarende er kommet i klemme i endnu en af statens it-skandaler. Derfor arbejder vi i Danmarks Jægerforbund på, at myndighederne udarbejder nogle dispensationsordninger, som kan fungere, indtil systemet og de titusinder af ophobede sager er ekspederet.

Budskabet fra Danmarks Jægerforbund er klart: Borgerne før systemet!

Når politikerne og myndighederne iværksætter et helt centralt it-system, som man på forhånd ved ikke virker, så har man en forpligtelse til at løse de negative konsekvenser, som man påfører folk.

Hvad gør DJ

I Danmarks Jægerforbund arbejder vi på at få myndighederne og politikerne til at tage ansvar, og vi arbejder på at påvirke systemet på mange forskellige måder. Vi er i kontakt med politikere, medier, PAC, Rigspolitiet, Ombudsmanden og andre centrale aktører. Vi samarbejder tæt med de andre organisationer på våbenområdet, og i det hele taget er det en sag, som har højeste prioritet i jægerforbundet.

Selvom vi ikke skriver om sagen hver dag, så arbejder vi med sagen hver dag. Vi vil løbende holde jer orienteret, når der er nyt.