Offentliggjort den: 05. april 2022

Rigspolitiet tøver med dispensation

Det er Rigspolitiet, der skal anbefale og ansøge Justitsministeriet om dispensation til de danske våbenejere, som er taget som gidsler i endnu en af statens it-skandaler.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard
Foto: Jacob Munkholm Jensen

Politiets nye våbenregister er implementeret, før det er færdigudviklet. Resultatet er tusindvis af jægere, som ikke kan komme på jagt, sportsfolk der ikke kan konkurrere, og våbenhandlere som risikerer konkurs.

På et informationsmøde i går med topfolk fra Politiets Administrative Center (PAC) og Rigspolitiet blev det klart, at Rigspolitiet slet ikke er i dialog med Justitsministeriets Politikontor om mulige dispensationsordninger for de mange lovlydige våbenejere, der er kommet i klemme.

Det skyldes ifølge Rigspolitiet, at det er dem, der skal anbefale og anmode om dispensation, og det har man ikke gjort endnu. Og det på trods af, at man siden slutningen af januar har været fuldt ud bevidste om, at det nye våbenregister langt fra fungerede, som det skulle.

Ingen garantier givet

På informationsmødet, som blev afholdt på politistationen i Horsens, ville ingen af politiets repræsentanter bestride, at vi pt. taler om i omegnen af 17.500 fornyelser af tilladelser og dertil et ukendt antal af nye ansøgninger til nye våben.

Der blev på mødet heller ikke givet nogen garantier for, hvornår systemet virker, og hvornår de mange ansøgninger kan blive ekspederet. Meldingen var blot, at Politiet håber på et funktionelt system med udgangen af juni 2022. Der er altså ingen som helst håndfaste garantier for, hvornår de mange våbenejere skal forvente at få deres tilladelser. Men det faktum har altså ikke fået Rigspolitiet til at anbefale forskellige midlertidige kompensationer.

Våbenejere taget som gidsel

Faktisk lød budskabet, at det med dispensation er meget usikkert. Der er ifølge Politiet nogle hensyn, der skal tages til sikkerheden, og det mindre fornuftige i at give dispensationer for et system, som ’snart’ fungerer.

- Vi blev på mødet forsikret om, at man fra Politiets side gør ALT for at få det her til at fungere. Men når vi så spørger ind til dispensationer, så er det ligesom om, der går gummiarm i den. Så kommer alle mulige hensyn i spil, men som jeg hører det, så er det mest hensyn til Politiet og dets ressourcer og ikke hensynet til de danske våbenejere, som er taget som gidsler i endnu en af statens it-skandaler, siger Marie-Louise Achton-Lyng, der er hovedbestyrelsesmedlem i Danmarks Jægerforbund og formand for Våbenudvalget.

Hun opfordrer Rigspolitiet til hurtigst muligt at få dets prioriteter på plads og indgå i en dialog med Justitsministeriet om nogle midlertidige dispensationer.

- De kan ikke være andet bekendt, udtaler Marie-Louise Achton-Lyng.