Offentliggjort den: 17. august 2022

Politiet forlænger lovlig våbenbesiddelse trods udløb af tilladelse

Nu har politiet forlænget den periode hvor man lovligt kan opbevare sine våben til 31. december 2022, selv om tilladelsen er udløbet. Det er dog en forudsætning, at du har søgt en ny våbentilladelse inden den gamle våbentilladelse udløb. Det sker, fordi politiet stadig ikke kan følge med i sagsbehandlingen af våbentilladelser, da det nye IT-system ikke virker fuldt ud.

Tekst: Jesper Brixen

Overgangen til det nye våbenregister har skabt kæmpe store problemer for titusindvis af jægere siden 17. januar 2022, hvor Politiets Administrative Center (PAC) stoppede med at bruge det tidligere system. Danmarks Jægerforbund er stærkt kritisk over for den måde PAC har kørt dette skandale it-projekt, og vi har bl.a. en klagesag kørende ved Ombudsmanden, som vil se nærmere på myndighedernes ageren i denne sag.

Danmarks Jægerforbund deltager i dialogmøder med PAC, som drejer sig om det nye våbenregister. Det seneste er afholdt den 10 august 2022. På mødet fremkom der ikke noget nyt, men PAC meddelte, at de arbejder intenst med at forbedre systemet, og at det går fremad i deres optik. PAC fastholder stadig, at systemet er færdigt til 1. november 2022, men kom ikke med en redegørelse af, hvilke sagsarter der vil være fuldt implementeret til næste deadline. Politiet skriver:

”Flere og flere sager bliver færdigbehandlet, men det hårde arbejde vil stadig stå på i den kommende tid - med fortsat sigte på færdiggørelsen af det nye våbenregister den 1. november 2022.”

PAC indrømmede på mødet den 10. august, at der ikke foreligger en godkendt plan mellem PAC og leverandøren om færdiggørelse af systemet. Derfor har Danmarks Jægerforbund også meget svært ved at tage det seriøst med deadline den 1. november, og vi vil fortsætte vores pres for at få bedre information og mere realistiske tidsplaner ud af PAC. PAC kan ikke sige noget om sagsbehandlingstider fremover, og vi skal huske på, at selv når systemet virker, vil det tage lang tid at få bunkerne med ansøgninger ned på et normalt niveau igen.