Offentliggjort den: 18. november 2022

Haresteg på menuen

Det er jagtsæson for hare, og selvom mange måske endnu har til gode at smage en veltilberedt haresteg, så kan det bestemt anbefales. Vi har udvalgt tre lækre opskrifter, som er udover det sædvanlige.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Thomas Iversen

Det er blevet november, og efterårsjagten er for længst gået ind. Nu også på haren - engang en yndet spise i mangen et dansk hjem, men i dag en efterhånden sjælden lækkerbisken. Det årlige vildtudbytte på hare ligger omkring 26.000 individer og de ender selvfølgelig på menuen rundt omkring i de små hjem. Alligevel er der mange danskere, der endnu har til gode at smage hare. Men hvorfor egentlig? Haresteg smager jo dejligt.

Der nedlægges harer i alle landets kommuner, men jagtudbyttet er generelt størst på Sydsjælland, Lolland og Falster samt på Bornholm. I Danmark er der fastsat en generel jagttid på hare, som strækker sig fra 1. november til 31. januar. Vær OBS på at der kan gælde lokale jagttider, der afviger fra den generelle - dem kan du læse mere om her.

Haren kan tilberedes må mange måder, og dens kød er mørkt og magert med en kraftig vildsmag. For eksempel er harens ryg en stor delikatesse, men alt kødet kan selvfølgelig spises. For at inspirere dig til at tilberede din hare på en måske lidt ny og anderledes måde, har vi herunder indsat en række links til opskrifter, som alle har været bragt i Jæger:

Du kan finde flere lækre vildtopskrifter på siden her. Velbekomme!

Lyt i øvrigt til afsnittet om trampejagt - også kaldet haretramp - i vores podcastserie om jagtformer: