DJ: Jagt i strengt beskyttede områder

Der skal være plads til mennesker i den strengt beskyttede natur. Det er budskabet fra DJ-formanden fra FACE-generalforsamlingen i Bruxelles.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

I denne uge samles lederne af de 37 europæiske jægersammenslutninger - heriblandt Danmarks Jægerforbund - i Bruxelles for at åbne årets generalforsamling i FACE, European Federation for Hunting and Conservation. Fra jægerforbundet deltager formand Claus Lind Christensen og jagtfaglig chef, Niels Søndergaard.

- Der er valg i Danmark. Vi diskuterer naturen, men vi diskuterer den for lidt. Én af den ting vi er nødt til at tale om, er hvordan mennesket også har adgang til naturen i fremtiden. Lige nu har vi EU's biodiversitetsstrategi, der taler om beskyttelse af natur - både 30 pct. beskyttet og 10 pct. strengt beskyttet. Jægerforbundet er enig i at det er noget, der skal gøres på europæisk plan. Men vi er nødt til at have en samtale om de strengt beskyttede områder, for her skal der altså være plads til mennesker. Vi udøver bæredygtig jagt, lige som der er bæredygtigt fiskeri. Selvfølgelig er der plads til jagt i både de beskyttede og strengt beskyttede områder i fremtiden. Den diskussion skal vi have, lyder det blandet andet i en videohilsen fra DJ-formanden, som du kan se øverst i nyheden her.

FACE blev grundlagt i 1977 og repræsenterede Europas 7 millioner jægeres interesserede som en international nonprofit- og ikke-statlig organisation (INGO). Dette gør FACE til det største demokratiske repræsentative organ for jægere i verden. Et af hjørnestenene i generalforsamlingen er FACE-strategien for 2027. Strategien, som er baseret på 11 måneders hårdt arbejde med workshops i bestyrelsen, blandt FACE-medlemmer, mv., udstikker en ambitiøs retning for fremtidens arbejde for jagten i Europa.