Offentliggjort den: 10. februar 2021

Så skal der kønsoptælles edderfugle, og ALLE kan være med!

Vær med til at styrke de data, der skal sikre fremtidens jagt på edderfuglehannen. Den første weekend i marts kønsoptæller jægerne edderfugle langs de danske kyster. Jo flere, der melder sig til opgaven, desto mere valide bliver de tal, vi kan frembringe. Så find termokande og kikkert frem til aktion den 6.-7. marts.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Hvis du vil have medindflydelse på fremtidens forvaltning af edderfuglen, så er det nu, der brug for dig. I weekenden den 6.-7. marts skal der nemlig tælles både hanner og hunner, og du behøver ikke være strand- og havjæger for at være med. Alle, der befinder sig i nærheden af kysten i tidsrummet mellem kl. 06.00 og 12.00 én af de to dage, kan hjælpe. Og der er brug for så mange tællere som overhovedet muligt.

Målet med optællingen er at bidrage til den viden, der er om edderfuglen, således at den fremtidige forvaltning kan ske ud fra mest muligt data. Kønsoptællingen bidrager til billedet af den danske vinterbestand af edderfugle, umiddelbart inden de begynder at drage mod ynglepladserne. Til slut vil resultaterne af tællingerne rundt om i landet blive samlet i en rapport, som vil tilgå den kommende forvaltningsplan for edderfuglen.

Vælg selv eller få udpeget et sted

For skal jagttiden på edderfugl sikres for eftertiden, så handler det ikke mindst om at få pålidelige data om bestanden.

- Det er derfor, det er så vigtigt at mobilisere alle kræfter nu. Jo flere tællere, vi er, desto mere præcist bliver resultatet. Du behøver ikke at have talt fugle før, og du behøver ikke være strandjæger. Og hvis du gerne vil hjælpe, men ikke ved hvor du skal gå hen, så meld dig alligevel. Vi kan sagtens hjælpe dig med at finde et godt punkt langs kysten i nærheden af din bopæl, forklarer Jakob Cittrup Dahl, som er med til at koordinere den landsdækkende edderfugletælling.

Det er med andre ord ganske simpelt: Hvis du kender et sted med edderfugle, så gå en tur derud med kikkert og termokande i det nævnte tidsrum. Kender du ikke til et, så kontakt Jakob Cittrup Dahl på tlf. 53578202 eller mail ankerstjerned@gmail.com – og han vil hjælpe dig med at finde et godt sted at tælle. Når du er kommet frem, så følg denne simple vejledning.

Der kan tælles ved alle kyster

Så uanset om du har prøvet det før eller ej, og uanset om du nogensinde kommer til at skyde en edderfugl på havet eller ej, så er det nu, der er brug for din hjælp.

Husk, at der kan tælles edderfugle alle steder langs de danske kyster. Det er dog vigtigt at man udvælger sig et konkret punkt, hvor man vil foretage sin tælling. Når man har gjort det, er det bare om at komme af sted med notesblokken den 6.-7. marts, i tidsrummel mellem kl. 06.00 og 12.00. Noter antallet af hanner og hunner, du ser. Udprint dette skema og skriv dine observationer ind, og send det til enten Jakob Cittrup Dahl på ankerstjerned@gmail.com eller til Carsten Holm Clausen på chc-@hotmail.com.

Sidste gang jægerforbundet foretog en kønsoptælling blandt edderfugle i Danmark var i 2011. Se rapporten her.

På forhånd tak for hjælpen til alle, der melder sig!